سواد تاریخی و شهروند پروری
کد مقاله : 1268-CNF
نویسندگان
شجاع عربان *
استادیار گروه علوتربیتی دانشگاه فرهنگیان لرستان، ایران
چکیده مقاله
به واقع، مسائل حقوقی وجود ندارد، آنچه هست موضوعات تاریخی است. پاسخ به پرسش‌هایی مثل: مجرم چه کسی است؟ چه چیزی جرم است؟ و مجازات جرم چگونه است؟ تنها از طریق محاسبه کامل تاریخی الگوهای به حاشیه بردن و امتیازها، الگوهای وارسی بیش از حد و وارسی غیر دقیق و امثال آن به دست می‌آید. منظور من این است: من از این درجه بیرون آمده‌ام و گفت‌وگوهای مربوط به تغییر و اصلاحات را به‌عنوان گفتگوهایی تاریخی می‌بینم که ایده‌های بی‌طرفی، انصاف و ناگزیر بودن چیزها را به چالش می‌کشد. گاسلینگ (2019).
در دنیای معاصرِ پیچیده، نگران‌کننده و به سرعت در حال تغییر، که مشخصه آن خشونت، مهاجرت جمعی، جابجایی و سیاست هویتی است، مطالعه تاریخ چه نقشی می‌تواند در ایجاد شهروندانی ایفا کند که بتوانند آینده‌های شخصی و حرفه‌ای مسئولانه و پاسخگو داشته باشند؟ این نوشته از اطلاعات به دست آمده با استفاده از نظرسنجی‌های انجام شده در بین دانشجویان و دانش‌آموختگان تاریخ مدرن در دانشگاه مک کواری، سیدنی، با موضوع بررسیِ ارتباط بین شهروندی و سواد تاریخی تدوین شد. به طور ویژه، این پرسش را مطرح می‌کند که آموزش و سواد تاریخی چگونه و در چه زمینه‌ای دانش‌آموختگان تاریخ را به اعضای عامل، همدل و واجد مسئولیت‌پذیری اجتماعی مبدل می‌کند. دیگر این که آیا این رشته (تاریخ) به عنوان عاملی برای تغییر اجتماعی و عدالت اجتماعی عمل می کند یا خیر؟
کلیدواژه ها
سواد تاریخی، شهروندپروری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی