شناسایی و رتبه بندی روش های تدریس آموزش تاریخ در مدارس متوسطه
کد مقاله : 1267-CNF
نویسندگان
فاطمه زرآبادی پور *1، محمد سلیمان نژاد2، حنانه سامانی پور1
1دانشجو رشته آموزش علوم اجتماعی-پردیس امیرکبیر، دانشگاه فرهنگیان، کرج
245 متری گلشهر خیابان صفاریان پلاک 10 واحد 17
چکیده مقاله
مقدمه: تدریس معلمان به فعالیت‌های آموزشی که با حضور معلم در کلاس درس صورت می گیرد، اطلاق می شود. انتخاب روش تدریس یکی ازمراحل مهم برنامه آموزشی است. در آموزش تاریخ روش‌های مفید و متنوعی برای انتقال مفاهیم به دانش آموزان وجود دارد. این پژوهش با هدف رتبه بندی روش های مناسب تدریس تاریخ در مدارس متوسطه انجام شده است.
مواد و روش ها: این تحقیق در گام نخست به شیوه اکتشافی و بر اساس مصاحبه با اساتید و متخصصان علوم اجتماعی و بخصوص تاریخ به منظور شناسایی موثرترین روش های آموزش تاریخ صورت گرفت و در گام دوم بر اساس معیارهای استخراجی (روش های تدریس موثر) و گزینه‌ها (متوسطه اول و دوم)، پرسشنامه مقایسه زوجی طراحی گردید. سپس با مراجعه به دانشجو معلمان رشته آموزش تاریخ پردیس امیرکبیر که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل هستند، به روش نمونه گیری سیستماتیک، داده‌ها گردآوری شد.
یافته ها: تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آمارهای توصیفی انجام و برای مقایسات زوجی، هریک از معیارها (روش های تدریس موثر) و سپس گزینه‌ها (متوسطه اول و دوم) دوبه‌دو باهم مقایسه شدند.
نتیجه‌گیری: نتایج نهایی بر اساس تحلیل سلسله مراتبی اهمیت هر یک از روش های تدریس موثر در آموزش تاریخ حاکی از اولویت تدریس از طریق پرسش و پاسخ با 42 درصد، سخنرانی با 31 درصد، بحث گروهی با 24 درصد و ایفای نقش با 3 درصد بوده است.
کلیدواژه ها
روش تدریس، آموزش تاریخ، تحلیل سلسله مراتبی، آموزش و پرورش، دانشجو معلمان تاریخ.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی