معرفی و کاربرد نرم‌افزارهای ثبت تجربه‌زیسته در فرایند آموزش تاریخ
کد مقاله : 1249-CNF
نویسندگان
بهنام لطفی خاچکی *
استادیار گروه آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان؛ پردیس حکیم فردوسی البرز
چکیده مقاله
آموزش تاریخ به عنوان یکی از رشته‌های مهم در دانشگاه‌ها و مدارس از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو لازم است در جریان آموزش تاریخ از شیوه‌های نوین و به روز بیش از پیش بهره گرفته شود. در دنیای امروز فناوری در ابعاد مختلف زندگی انسان ورود پیدا کرده و آن را تحت تأثیر خود قرار داده است. یکی از حوزه‌هایی که همواره تحت تأثیر فناوری قرار دارد مبحث آموزش است. از جمله فناوری‌هایی که می‌تواند به تحول آموزش کمک کند، تولید نرم‌افزارهای آموزشی متعدد است که در کلاس درس کاربرد دارد. یک دسته از این موارد نرم‌افزارهای معروف به ثبت تجربه زیسته است. با توجه به اهمیت ثبت تجربه زیسته در جذاب‌تر ساختن آموزش تاریخ، مقاله حاضر به معرفی و کاربرد برخی از نرم‌افزارهای قابل استفاده در این حوزه همچون Teamscope (ساخت سریع و آسان پرسشنامه و جمع‌آوری داده با قابلیت ویرایش فرم)، Project Mycap (ابزار همگانی برای جمع‌آوری داده‌ها در تحقیقات دانشگاهی)، Metricwire (پلتفرم جمع‌آوری داده‌ با کمک موبایل با امکان طراحی مطالعات پیچیده بدون دانش برنامه‌نویسی)، ExpiWell (پلتفرم آنلاین جمع‌آوری تجربیات روزانه افراد)، Ethica (نرم‌افزار چندمنظوره با قابلیت جمع‌آوری داده‌های کمی و کیفی مربوط به رفتار) و LifeData (نرم‌افزار دارای نسخه موبایل و وب مختص تحقیقات نمونه‌گیری تجربیات ارزیابی روزانه محیطی) پرداخته است.
کلیدواژه ها
تجربه زیسته، آموزش تاریخ، فناوری، نرم‌افزار
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر