ضرورت تدریس علم تاریخ در مدارس |
کد مقاله : 1246-CNF |
نویسندگان |
فاطمه سلیمانی مهر * همدان |
چکیده مقاله |
چکیده تاریخ به عنوان حافظه ی جامعه ی انسان و یکی از درس های مهم علوم انسانی نقش مهمی در مطالعه و بررسی تحولات جامعه ی انسانی دارد. علم تاریخ ازجمله دروس پایه می باشد وآشنایی با آن می تواند درک انسان را نسبت به سایر دروس افزایش دهد. یکی از درس های مهم در نظام آموزشی هر کشور از جمله ایران درس تاریخ است. تاریخ هر ملتی نمادی از هویت آن ملت است که در شکل گیری شخصیت و هویت جوانان اش نقش اساسی دارد. در این مقاله به اهمیت و لزوم تدریس علم تاریخ در مدارس و دانشگاه ها می پردازیم و به تاثیر علم تاریخ در تفکر و نقش افرینی دانش پژوهان ونقش سازندگی این علم به طور اختصار پرداخته خواهد شد . مسئله ای که پژوهشگر را به نوشتن مقاله واداشته این است که صرف وقت،هزینه و انرژی برای علم تاریخ درمدارس به عنوان بنیادی ترین پایگاه علم آموزی چه مزایایی دارد و هم چنین از لحاظ علمی و عملی چه دست آورد هایی برای نسل آینده خواهد داشت؟ در این مقاله فرض را بر این گذاشته ایم که مطالعه و بررسی پیشینه ی تاریخی یک ملت و مرور اشتباهات و نقاط قوت و ضعف سلسله های تاریخی به جهان بینی هر فرد یا دانش آموز جهت و عمق داده و در تصمیم گیری های هر فرد چه در زندگی شخصی و چه در موضع اجتماعی و در سمت های کلیدی و سیاسی اثر گذار خواهد بود. |
کلیدواژه ها |
کلیدواژه: آموزش تاریخ، دانش آموزان، مدارس، کتب درسی، آموزش و پرورش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |