تأملی بر رویکرد چندمنظری در آموزش تاریخ؛ چیستی، ضرورت، کارکرد، موانع و محدودیتها |
کد مقاله : 1244-CNF |
نویسندگان |
عباس پرتوی مقدم * عضو هیئت علمی پژوهشکده برنامه ریزی درسی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
رویکردهای مختلفی در خصوص آموزش تاریخ در مدرسه وجود دارد. رویکرد چندمنظری از جمله رویکردهای نوینی است که در سه دهة اخیر در محافل علمی و آموزشی کشورهای پیشرفته و پیشگام در حوزة آموزش به جد مطرح بوده و برخی کشورها این رویکرد را در برنامه درسی خود گنجاندهاند. این مقاله به روش اسنادی و کتابخانهای و با مطالعة ادبیات آموزش تاریخ، رویکرد چندمنظری در آموزش تاریخ را بررسی کرده و کوشیده است با تحلیل زمینههای تاریخی پیدایش رویکرد مذکور، چیستی، ضرورت، کارکرد و موانع و محدودیتهای آن را توصیف و تحلیل نماید. بر اساس یافته های پژوهش، چندمنظری در آموزش تاریخ به معنای بررسی رویدادهای تاریخی از دیدگاههای متعدد در لایه های زمانی است و با کاربست آن در یادگیری تاریخ، دانش آموزان مهارت های سواد تاریخی و تفکر انتقادی را می آموزند و قادر به یادگیری مادالعمر خواهند بود. این رویکرد همچنین قابلیت بسیاری برای تربیت و رشد شهروندانی دارد که دارای ذهنی باز، آگاه از تنوع، متمایل به پذیرش تنوع و تکثر و تفاوت ها باشند، و برای مردمان، فرهنگ ها، مذاهب و زبان های دیگر احترام قائل شوند. |
کلیدواژه ها |
تاریخ؛ آموزش تاریخ؛ چندمنظری؛ رویکرد آموزشی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |