ده گام در طراحی واحد یادگیری در آموزش تاریخ در قالب یک تجربه زیسته در درس طراحی واحد یادگیری |
کد مقاله : 1237-CNF |
نویسندگان |
احمد رضا نجفی * مدرس گروه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهدای مکه تهران |
چکیده مقاله |
در سر فصل های نوشته شده در برنامه درسی دوره کارشناسی رشته آموزش تاریخ (بازنگری شده در گروه هماهنگی برنامهریزی تربیت معلم در خردادماه 1395) درسی با عنوان طراحی واحد یادگیری ارائه شده است،که در این واحد ضمن یادآوری تفاوتهای فردی، علائق و روشهای یادگیری متفاوت، و هم چنین تاثیرات بافت و زمینههای اجتماعی در یادگیری دانشآموزان، وظیفه طراحی واحد یادگیری را در برخی از زمینهها ، بر عهده معلمان قرار دادهاند. از آنجا که این اتفاق در نظام آموزشی کشور که یک نظام کاملا متمرکز بوده و تمام برنامههای آموزشی را بهصورت منسجم و واحد، طراحی کرده و البته علیرغم وجود تفاوتهای فراوان فردی، اجتماعی، فرهنگی، دینی و جغرافیایی برای دانشآموزان سراسر کشور یک نسخه مشخص میپیچد، یک گام به جلو میباشد. لذا با توجه به اینکه در سرفصلهای اعلام شده هیچ منبع خاصی برای ارائه این درس معرفی نگردیده و در توضیحی که برای آن نوشته شده، وضوح عملکردی، مشخص نیست ما بر آن هستیم تا با اتکا به تجربه تدریس این درس بهعنوان یک تجربه زیسته در چند ترم تحصیلی ضمن معرفی مشخصات و ارکان اصلی این واحد درسی یک نمونه طراحی واحد یادگیری در آموزش تاریخ را ارائه کنیم . |
کلیدواژه ها |
آموزش تاریخ، طراحی واحد یادگیری، تجربه زیسته |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |