تحلیلی بر محتوا تاریخ دهم انسانی به روش ویلیام رومی
کد مقاله : 1229-CNF
نویسندگان
زهرا زرنگ *
دانشجوی کارشناسی آموزش تاریخ فرهنگیان بیرجند
چکیده مقاله
محتوای کتاب درسی، یکی از عناصر مهم نظام آموزش وپرورش است و در تحقق اهداف آموزش و پرورش نقش حیاتی دارد .با توجه به ضرورت و گسترش منابع درسی، تکنیک های آموزشی در جوامع نیازمند تغییرات می باشد. مدیران و مربیان نقش بسزایی در این تغییرات ایفا می کنند. پژوهش اخیر با هدف بررسی و تحلیل محتوای کتاب درسی تاریخ پایه دهم انسانی متوسطه دوم بر اساس تکنیک ویلیام رومی انجام شده است. تحقیق ، از نوع تحلیلی بوده و برای بررسی داده ها و اطلاعات از ارزش های مناسب آمار توصیفی مانند: فراوانی، ضریب ، رسم نمودار، محاسبه یادگیری دانش آموزان با متن، تصاویر و فعالیت ها استفاده شده است. هدف از پژوهش حاضر، معرفی روش تحلیل محتوای کتاب درسی توسط معلمان از طریق الگوی ویلیام رومی است که از طریق این الگو،معلمان می توانند ضریب درگیری ذهنی کتاب های درسی را بررسی نمایند. به منظور آشنایی مخاطبان با این شیوه،از روش مطالعه موردی استفاده شد و کمک می کند که با ارائه الگو و نمونه ای از تحلیل محتوا مخاطب ، قدم به قدم با روش تحلیل محتوا از طریق الگوی ویلیام رومی آشنا شود. کتاب مورد نظر ، کتاب غیرفعالی است و ضریب درگیری پایینی دارد، بنابراین با شناسایی بخش های غیرفعال ،معلمان می توانند راهبرد هایی جهت رفع این مشکل اتخاذ کنند و این ضعف را از طریق شیوه های جایگزین، جبران نمایند.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا،تکنیک ویلیام رومی،تاریخ دهم انسانی،کتاب درسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر