تحلیل‌ محتوای‌ کتاب تاریخ‌(١) ایران و جهان باستان پایه‌ دهم‌ رشته‌ ادبیات و علوم انسانی‌
کد مقاله : 1228-CNF
نویسندگان
صباح محمدی *
دبیر تاریخ دبیرستان های شهر مریوان دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ گرایش ایران اسلامی دانشگاه پیام نور سقز کردستان
چکیده مقاله
نقد و بررسی‌ محتوای کتب‌ درسی‌ از جمله‌ موضوعاتی‌ است‌ که‌ در چند دهه‌ اخیر مورد توجـه‌ پژوهشگران‌ و متخصصان‌ تعلیم‌ و تربیت‌ ایران‌ قرارگرفته‌ است‌. توجه‌ به‌ این‌ موضوع‌ مـی‌توانـدکاستی‌های کتاب‌های درسی‌ را آشکار کند و به‌ متخصصان‌ برنامـه‌ریزی درسـی‌ در بـازنگری وتدوین‌ بهتر کتاب‌های درسی‌ کمک‌ کند. اهمیت‌ ایـن‌ نـوع‌ پـژوهش‌هـا، در جامعـه‌ مـا از ایـن‌روست‌ که‌ نظام‌ تعلیم‌ و تربیت‌ ما، یک‌ نظام‌ بـه‌ شـدت‌ متمرکـز اسـت‌ کـه‌ کتاب‌هـای درسـی‌ یکسان‌، محور فعالیت‌های آموزشی‌ و تربیتی‌ آن‌ می‌باشـد.
در این‌ میان‌ کتاب‌ درسی‌ تاریخ‌ اهمیت‌ خاصی‌ دارد چرا که‌ علاوه‌ بر اینکه‌ عبـرت‌ گـرفتن‌از تاریخ‌ یکی‌ از اهداف‌ مهم‌ این‌ درس‌ است‌، تاریخ‌ نقش‌ مهمی‌ در شـکل‌گیـری هویـت‌ ملـی‌افراد ایفامی‌کند. لذا جهت‌ شکل‌گیری هویت‌ صحیح‌ ملی‌ به‌ نظر می‌رسد که‌ لازم‌ است‌ با نگـاه‌ انتقادی به‌ آموزش‌ تاریخ‌ نگریست‌.
طبق‌ نتایج به دست آمده ؛ کتاب تاریخ‌ دهم‌ انسانی‌ مناسب‌ سن‌ و پایه‌ تحصیلی‌ دانش‌ اموز دهم‌ انسانی‌ نیست‌ و به‌ صورت بسیار دشواری‌ نگارش شده است‌ و همچنین‌ پس‌ از بررسی‌ کلمات دشوار آن مشخص‌ گردید که‌ در کتاب تاریخ‌ دهم‌ علاوه بر رعایت‌ نکردن تناسب‌ محتوای‌ کتاب با سن‌ و پایه‌ تحصیلی‌ دانش‌ اموز اصل‌ تولی‌ ساده به‌ دشوار که‌ همان چینش‌ کتاب به‌ صورت ساده به‌ دشوار است‌ هم‌ رعایت‌ نشده است‌ به‌ همین‌ دلیل‌ میتوان نتیجه‌ گرفت‌ محتوای‌ کتاب تاریخ‌ دهم‌ انسانی‌ به‌ صورت مناسب‌ و صحیح‌ تالیف‌ نشده است‌ و با توجه‌ به‌ اهمیت‌ درس تاریخ‌ در شناخت‌ گذشته‌ خویش‌ ضروریست‌ بازنگری‌ در شیوه نگارش و تدوین‌ کتاب صورت گیرد .
کلیدواژه ها
تحلیل‌ محتوا،تاریخ‌ دهم‌ انسانی‌، ایران وجهان باستان
وضعیت: پذیرفته شده مشروط