تحلیل کتاب درسی تاریخ (1) ایران و جهان باستان: نقاط قوت، ضعف، و راهکارهای بهبود |
کد مقاله : 1226-CNF |
نویسندگان |
فرشته براتی گل شیخی *1، امیرحسین رحیمی2 1دبیر تاریخ 2آموزش و پرورش، سرخس، خراسان رضوی |
چکیده مقاله |
کتاب درسی به عنوان یکی از مهمترین منابع مهم آموزشی برای دانش آموزان محسوب میشود لذا کتب محتوای درسی عامل مهمی در تعیین چگونگی یادگیری است که گاهی عدم کارایی و نامناسب بودن محتوا و عدم تناسب آن با توانایی درک و فهم دانش آموزان، یادگیری را مشکل می کندیا نتیجهی کمتر از انتظار به بار میآورد. بنابراین این پژوهش بر آن است با روش توصیفی-تحلیلی ضمن بررسی و ارزیابی کتاب درسی تاریخ (1) ایران و جهان باستان دوره دوم متوسطه نشان دهد که با بررسی محتوای کتاب درسی به نقاط قوت آن که شامل بیان مفاهیم مهم تاریخ ایران و جهان باستان، توضیح دادن رویدادهای تاریخی به صورت جامع و ارائه مطالب جذاب و آموزنده به دانشآموزان است اما در عین حال، برخی نقاط ضعف نیز در این کتاب درسی وجود دارند که شامل عدم توضیح دقیق مفاهیم، کمبود اطلاعات در برخی موضوعات و عدم استفاده از روشهای جذاب و متنوع در آموزش و یادگیری است. برای بهبود این کتاب درسی، پیشنهاد میشود که اطلاعات دقیقتر و کاملتری ارائه شود و از آموزشی جذابتر و بهتر، و بهروزرسانی مفاهیم و رویدادهای مطرح شده در کتاب درسی با توجه به پژوهشهای اخیر، امکانپذیر خواهد بود. |
کلیدواژه ها |
تحلیل کتاب درسی، آموزش و یادگیری، نقاط ضعف، نقاط قوت، راهکارهای بهبود |
وضعیت: پذیرفته شده |