تحلیل کتاب درسی تاریخ (1) ایران و جهان باستان: نقاط قوت، ضعف، و راهکارهای بهبود
کد مقاله : 1226-CNF
نویسندگان
فرشته براتی گل شیخی *1، امیرحسین رحیمی2
1دبیر تاریخ
2آموزش و پرورش، سرخس، خراسان رضوی
چکیده مقاله
کتاب درسی به عنوان یکی از مهمترین منابع مهم آموزشی برای دانش آموزان محسوب می‌شود لذا کتب محتوای درسی عامل مهمی در تعیین چگونگی یادگیری است که گاهی عدم کارایی و نامناسب بودن محتوا و عدم تناسب آن با توانایی درک و فهم دانش آموزان، یادگیری را مشکل می کندیا نتیجه‌ی کمتر از انتظار به بار می‌آورد.
بنابراین این پژوهش بر آن است با روش توصیفی-تحلیلی ضمن بررسی و ارزیابی کتاب درسی تاریخ (1) ایران و جهان باستان دوره دوم متوسطه نشان دهد که با بررسی محتوای کتاب درسی به نقاط قوت آن که شامل بیان مفاهیم مهم تاریخ ایران و جهان باستان، توضیح دادن رویدادهای تاریخی به صورت جامع و ارائه مطالب جذاب و آموزنده به دانش‌آموزان است اما در عین حال، برخی نقاط ضعف نیز در این کتاب درسی وجود دارند که شامل عدم توضیح دقیق مفاهیم، کمبود اطلاعات در برخی موضوعات و عدم استفاده از روش‌های جذاب و متنوع در آموزش و یادگیری است. برای بهبود این کتاب درسی، پیشنهاد می‌شود که اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تری ارائه شود و از آموزشی جذابتر و بهتر، و به‌روزرسانی مفاهیم و رویدادهای مطرح شده در کتاب درسی با توجه به پژوهش‌های اخیر، امکان‌پذیر خواهد بود.
کلیدواژه ها
تحلیل کتاب درسی، آموزش و یادگیری، نقاط ضعف، نقاط قوت، راهکارهای بهبود
وضعیت: پذیرفته شده