بررسی عوامل موثر بر تغییر و تحولات شیوه های آموزش در دوره قاجار |
کد مقاله : 1221-CNF |
نویسندگان |
مطهره اسمعیل زاده آرائی *1، سیده شهربانو اشرفی مشک آبادی2 1علوم تربیتی گرایش تاریخ و فلسفه آموزش وپرورش ،دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ،دانشگاه مازندران،بابلسر،ایران 2علوم تربیتی گرایش تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش،دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ،دانشگاه مازندران،بابلسر،ایران |
چکیده مقاله |
هدف از این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر تغییر و تحولات شیوه های آموزش در دوره قاجار می باشد. روش پژوهش به جهت ماهیت کیفی بوده است و شیوه ی تحقیق به صورت تاریخی و توصیفی و تحلیلی می باشد. در نتیجه تحقیق به عمل آمده می توان گفت که نظام آموزش مکتب خانه ای در دوره ی قاجار به شکل مکتب خانه آخوند باجی ها و مکتب خانه عمومی و مکتب خانه خصوصی بوده است که به دلیل ضعف های بسیار در شیوه ی آموزش مکتب داران و فضای آموزشی نامناسب و دشواری کتاب ها نسبت به سطح رشد یادگیرندگان، پاسخگوی نیاز شاگردان نبوده است. علاوه بر آن آشنایی با روش های جدید آموزشی و علوم و فنون جدید کم کم زمینه ی تحول در آموزش و یادگیری را به رغم دشواری های زیاد، با خدمات و ابتکارات افرادی مثل امیرکبیر و میرزا حسن رشدیه و.... در دوره قاجار فراهم آورد. |
کلیدواژه ها |
شیوه های آموزش ، مکتب خانه ، مدارس جدید،دوره قاجار |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |