واکاوی آموزش مجازی درس تاریخ از دیدگاه دبیران تاریخ شهرستان سنندج |
کد مقاله : 1198-CNF |
نویسندگان |
زاهد فرجی *1، حبیب الله قادرمرزی2، عارف امیری3 1مدرس مدعو گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان کردستان 2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان، ایران 3دانشجو کارشناسی آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مدرس سنندج |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر بازنمایی تجارب دبیران مقطع متوسطه دوم شهرستان سنندج از آموزش مجازی درسِ تاریخ است. پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. میدان تحقیق این پژوهش کیفی معلمان تاریخ دوره متوسطه دوم شهرستان سنندج میباشد. معلمان به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد و گردآوری دادهها و فرآیند مصاحبه تا اشباع نظری ادامه یافت. پس از ضبط مصاحبه، متن آنها تهیه شد سپس با استفاده از نرم افزار مکس کیودا (MAXQDA) نسخه 2020 مضامین اصلی و مضامین فرعی استخراج گردید. یافتهها شامل 6 مضمون اصلی: تدریس، دانشآموز، معلم، خانواده، سختافزار و نرمافزار و جو و فرهنگ فضای مجازی میباشد. نتایج پژوهش نشان داد که لازم است معلمان در دورههای ضمن خدمت، تدریس موثر در فضای مجازی را آموزش ببینند، خانوادهها در تدریس مجازی مشارکت مطلوبی دارند که باید این مورد تقویت شود، و همچنین مشاکت-کنندگان تاکید داشتند تا ترتیبی اتخاذ شود تا انشآموز کمترین آسیب را از موارد نامطلوب فضای مجازی ببینند. |
کلیدواژه ها |
آموزش تاریخ، تدریس مجازی، تدریس اثربخش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |