بایسته های آموزش درس تاریخ تحلیلی صدر اسلام
کد مقاله : 1172-CNF
نویسندگان
راضیه سیروسی *
دانشگاه فرهنگیان استان سیستان و بلوچستان
چکیده مقاله
درس تاریخ اسلام در مقطع کارشناسی که به موضوع زندگانی پیامبر(ص) اختصاص دارد، از جمله دروس بسیار مهم و ضروری برای دانشجویان به شمار می رود. اغلب دانشجویان با تصور حفظ اقوال و روایاتی که چندان بدانان مربوط، نیست وارد کلاس درس تاریخ می شوند. مدرس خود نقش عمده ای در گسترش و حذف چنین پیش فرضی دارد. این در حالی است که شخصیت پیامبر(ص) نه تنها در جهان اسلام بلکه در جهان غرب بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ اروپایی به شمار می رود. متأسفانه کتابهای تألیف شده برای این درس، به چنین تفکری دامن می زند. در مقاله حاضر، در پی پاسخگویی بدین سؤال هستیم که چطور می توان، علاوه بر انگیزه بخشی دانشجویان به این درس، اعتماد دانشجویان را به کلاس جلب کرده و زمینه را برای عمل به سیره نبوی فراهم نمود؟
در پاسخ بدین سؤال می بایست گفت که آموزش شأن علمی رشته تاریخ، تبیین ریشه شبهات امروزین در جامعه درباره پیامبر(ص) و توجه به بعد اجتماعی و فرهنگی سیره نبوی با تأکید بر مطالعات ناب محققین برجسته، راهکارهایی است که می توان توجه به سیره نبوی را در بین دانشجویان افزایش داد.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: تاریخ اسلام، شبهات، پیامبر(ص)، آموزش، عمومی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر