بررسی چالش های درس تاریخ و راهکارهای ایجاد انگیزه در دانش آموزان
کد مقاله : 1170-CNF (R1)
نویسندگان
معصومه عباسی *1، اعظم تقی پور جاوی2
1دانشگاه شهید بهشتی تهران ، گروه تاریخ ، دانش آموخته تاریخ اسلام
2تاریخ. دانشگاه اصفهان، دانشکده ادبیات.
چکیده مقاله
چکیده
یکی از درس‌های مهم در نظام آموزشی هر کشور از جمله ایران درس تاریخ است. تاریخ هر ملتی نمادی از هویت آن ملت است که در شکل‌گیری شخصیت و هویت جوانانش نقش اساسی دارد. ملتی که به تاریخ خود بها دهد و جوانان را با فرهنگ و تمدن خود آشنا کند بی‌شک در مواجهه با تهدیدها و تهاجم‌های فرهنگی رنگ و بوی خود را نمی‌بازد . مسئله و عنوان‌ تحقیق درباره چالش های درس تاریخ و نیز بهبود عملکرد کلاس در آزمون های درسی است. هدف از تحقیق مورد نظر بررسی چالش ها و افزایش علاقه فراگیران به درس تاریخ است. پس از گردآوری اطلاعات مورد نیاز برای تحقیق پیش رو، تجزیه و تحلیل اطلاعات صورت گرفت، تا عوامل موثر در ایجاد مشکل شناسایی شوند. پس از تجزیه و تحلیل، با اجرای این راه حل های انتخابی که در تحقیق آمده، میزان علاقه مندی به درس تاریخ در بین دانش آموزان افزایش چشمگیری یافت. در این پژوهش ، به اقتضای هدف و سوال مورد پژوهش ، از روش های توصیفی و تحلیل مفهومی و کتابخانه ای _ اسنادی، بهره برده شد.از رویکرد توصیفی برای توصیف مسئله و مفاهیم اصلی پژوهش و نشان دادن روند پیش روی پژوهش استفاده می شود. در انتها به این سوال پاسخ دهیم که از چه روش های مختلف تدریس استفاده کنیم که مناسب با اهداف هر درس، ارائه فعالیت های مکمل درسی به فراگیران با توجه به تفاوت های فردی آنان، توجه به نیازها و علایق دانش آموزان و تشویق آنها باشد.
کلیدواژه ها
درس تاریخ ، آموزش ، علاقه‌مند سازی، چالش ها، روش تدریس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر