بررسی محتوای تاریخ کتاب مطالعات اجتماعی پایهی پنجم کشور ایران و ترکیه: یک مطالعهی تطبیقی |
کد مقاله : 1166-CNF |
نویسندگان |
حسن جوادینیا *1، علیرضا آورند2، آرمین زاهدی2 1گروه معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، بوشهر، ایران 2دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی، بوشهر، ایران |
چکیده مقاله |
«تربیت و پرورش شهروند مطلوب جامعه»، دغدغه و هدف اصلیِ تمامی کشورهای پیشرو در آموزش است؛ بالطبع سیستمهای آموزشی در جهان برای رسیدن به هدف مذکور، میبایست محتوای درسی خود را بهنحوی تنظیم کنند که آن هدف اصلی در رأس قرار بگیرد. همچنین مهمترین دوران تحصیلی هر فرد، دوران ابتدایی تحصیل وی در مدرسه است. در کشور ایران، درس «مطالعات اجتماعی» در مقطع ابتدایی برای هدف مذکور تهیه و کتبی برای آن تدوین شده است که از سه بخش دانش جغرافیایی، دانش تاریخی و دانش شهروندی تشکیل شده است. در این پژوهش که به شیوهی مطالعهی تطبیقی نگاشته شده است، محتوای تاریخ پایهی پنجم ابتدایی کتب مطالعات اجتماعی کشورهای ایران و ترکیه مورد بررسی قرار گرفتند و به تشریح، نقاط قوت و ضعف این دو کتاب بیان شدند. معیارهای بررسی کتب «عناوین و تنوع مطالب»، «کیفیت تصاویر و صفحهآرایی»، «استفاده از روش قصهگویی برای آموزش»، «ارزشیابی آغازین، تکوینی و پایانی»، «آموزش تفکر انتقادی»، «بهرهگیری از QR Code» و «نتیجهگیری و خلاصه فصول» بوده است که به تشریح نگاشته شدهاند. در پایان برای اصلاح کتاب درسی مطالعات ایران، پیشنهاداتی همچون «وجود نداشتن آموزش تفکر انتقادی»، «ارتقای سطح صفحهآرایی کتاب»، «افزودن تصاویر باکیفیتتر»، «افزایش تنوع سوالات بخش ارزشیابی پایان درس» و «افزودن بخش منابع استفاده شده در محتوای کتاب درسی» داده شد. امید است با انجام اصلاحات و تغییراتی در کتاب درسی مطالعات ایران، سبب افزایش سطح یادگیری فراگیران و در نهایت به هدف تربیت شهروند مطلوب جامعه برسیم. |
کلیدواژه ها |
مطالعهی تطبیقی، آموزش تاریخ، مطالعات اجتماعی، پایهی پنجم، ایران، ترکیه. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |