راهبرد های تدریس مؤثر در آموزش تاریخ |
کد مقاله : 1160-CNF |
نویسندگان |
فاطمه غلامی قزلو *1، سید علی محمد مختاری2 1پردیس آیتالله کمالوند 2علوم تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان ،خرم آباد ،ایران |
چکیده مقاله |
هدف از انجام این تحقیق راهبردها و روشهای موثر در تدریس تاریخ است . که جایگاه سنتی آموزش تاریخ در نظام آموزشی ایران، در مسیر انتقال به شیوه ی نوین و امروزی، دچار فراز و فرودهایی شده است.مقایسه ی روش های آموزش تاریخ در نظام آموزشی ایران متنوع و بعضاً متضاد است. روش های تدریس به مجموعه تدابیر منظمی که برای رسیدن به هدف، با توجه به شرایط و امکانات اتخاذ می شود "روش تدریس" گویند.مراحل مهم طراحی آموزشی، انتخاب روش تدریس است. معلم بعد از انتخاب محتوی و قبل از تعیین وسیله، باید خط مشی و روش مناسب تدریس خود را انتخاب کند.این مقاله با روش علم مروری(کتابخانه ای)انجام گرفته است و در تهیه آن از کتاب ها،مقالات و مجلات معتبر استفاده شده است.هدف اصلی از آموزش ایجاد یادگیری در فراگیران است. این امر با تدریس اتفاق می افتد. آموزش تاریخ در مدارس و حتی ً دانشگاها غالبا مبتنی بر شیوه های سنتی و روش سخنرانی و مباحثه های منفعلانه با هدف انباشتن ذهن فراگیران و تقویت حافظه است.توجه به فهم و ادراک تاریخی، تشویق و ایجاد تفکر تاریخی از جمله اهدافی است که آموزش نوین تاریخ باید در پی آن باشد.سوال اصلی این پژوهش این است که چه راهبرد هایی برای تدریس درس تاریخ مؤثر هستند؟ |
کلیدواژه ها |
تاریخ،راهبردهای تدریس،آموزش تاریخ |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |