راهبرد تدریس موثر آموزش تاریخ
کد مقاله : 1159-CNF
نویسندگان
مسعود محمدی *
دانگاه فرهنگیات قزوین گروه مطالعات اجتامعی
چکیده مقاله
چکیده



یاد گیری مساله محور ، روش آموزشی فعال و مبتنی بر سازنده گرایی است ، سازنده گرایی ریشه در اندیشه های علمی و تربیتی دانشمندانی همچون پیاژه ، برونر و گاردنر دارد و مبتنی بر بر نقش فعال یاد گیرنده در درک و فهم وساختن علم و دانش می باشد. . روش های نوین یادگیری که روش های فرا شناختی هم نامیده میشود . درس تاریخ به جهت تاکید بر محفوظات ، استفاده افراطی از روش سخنرانی ، مشکلات ساختاری و گاه محتوایی کتاب های درسی تاریخ از جاذبه کمتری در بین دانش آموزان و دانشجویان (خصوصا دروس عمومی) بر خوردار است .بنابر این باید معلمین و اساتید باید سعی کنند با استفاده از روش های غیر مستقیم (فعال) که در مقابل روشهای مستقیم (سنتی =سخنرانی) مانند پروزه ، کاوشگری یا حل مساله، ایفای نقش ، ، بحث گروهی، نمایش، استفاده از کارت های آموزشی ، بارش مغزی ، بازدید علمی و غیره استفاده کند.یاد گیری مساله محور از جمله روش هایی است که مورد تاکید قرار گرفته است .سوال اصلی این پژوهش این است که که یادگیری مساله محور واستفاده از روش های نوین یادگیری چه تاثیر ی میتواند درعملکرد و دیدگاه دانش آموزان نسبت به آموزش تاریخ مدارس و دانشگاهها داشته باشد ؟در پاسخ به این سوال ،این فرضیه که با استفاده از شیوه های نوین تدریس(روش های فعال و تلفیقی )میتوان در آموزش تاریخ به نتایج مطلوبی دست یافت و در نتیجه آن تحولی را در راهبردهای تدریس تاریخ ایجاد نمود، به اثبات خواهد رسید .
کلیدواژه ها
تدریس موثر ُ مساله محورُ روش های فعالُ روش سنتی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی