تأثیر داستان سرایی در تدریس و یادگیری درس تاریخ در مقاطع پایین تر
کد مقاله : 1133-CNF
نویسندگان
بهاره چرخاب *1، فهیمه چرخاب2
1تازیخ. دانشگاه فردوسی مشهد
2هنرآموز کامپیوتر هنرستان شهدای کوت عبدالله اهواز
چکیده مقاله
تاریخ به عنوان حافظه فرهنگی جامعه انسانی و یکی از دروس مهم رشته انسانی، نقش مهمی را در جهت مطالعه و تغییر و تحولات جامعه انسانی ایفا می‌کند. امروزه اکثر دانش‌آموزان و حتی دانش‌پژوهان نسبت به کتاب تاریخ و مباحث مربوط به آن رغبت کمتری دارند. به همین جهت یکی از روش‌های بسیار موثر در جهت یادگیری مفیدتر و و علاقه‌مندی بیشتر محصلان به درس تاریخ، داستان‌گویی می‌باشد. نوع بیان معلم و استاد در این امر بسیار حائز اهمیت می‌باشد. یکی دیگر از عواملی که در اثر آن محصلان نسبت به درس تاریخ بی‌رغبت می‌باشند، این است که که معلمان به شیوه‌ی سنتی و طوطی‌وار این درس را آموزش می‌دهند و با سطحی تدریس‌دادن آن باعث خواهند شد تا دانش‌آموزان فقط به حفظ کردن این درس و کسب نمره در پایان سال تحصیلی قناعت کنند. هدف پژوهش تاثیر داستان‌گویی در یادگیری درس تاریخ می‌باشد. روش پژوهش به صورت تحلیلی- مروری و از نوع کیفی می‌باشد که در این بین، از مقالات و کتب معتبر در این زمینه استفاده شده است. نتیجه‌ی پژوهش نشان می‌دهد که اگر معلمان و اساتید از روش‌های بروز و جدید برای بهتر شدن عملکرد خود در درس تاریخ استفاده کنند، نه‌تنها علاقه‌مندی محصلان را نسبت به این درس دو چندان می‌کنند، بلکه موجب پویایی و فعالیت بیشتر آنها نیز خواهد شد.
کلیدواژه ها
داستان، یادگیری، روش تدریس، تاریخ، قصه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر