تحلیل عوامل اثرگذار بر افزایش کیفیت یادگیری سیار در آموزش درس تاریخ در مدارس |
کد مقاله : 1132-CNF (R2) |
نویسندگان |
سحر گودرزی *1، فاطمه فدائی2، رضوان حیدری3 1کارشناس امور دانشجویی مرکز زینب کبری (س) بروجرد 2کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دبیر آموزش و پروش، اداره آموزش و پروش، اراک، استان مرکزی 3کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دبیر آموزش و پروش، اداره آموزش و پروش، اراک، استان مرکزی |
چکیده مقاله |
تاریخ مجموعه حوادث فرهنگی, طبیعی، اجتماعی, اقتصادی, سیاسی و رویداد هایی است که در گذشته و در زمان و مکان زندگی انسان ها و در رابطه با آن ها رخ داده است و هویت و میراث آن ها محسوب می شود. برای بقا و استمرار فرهنگ و تمدن, هرجامعه ای باید میراث خود را به نسل های آتی انتقال دهد و هویت خود را پاس بدارد. در راستای چنین وظیفه مهمی درس تاریخ در برنامه درسی قرار گرفته است. اما ماهیت غیر عینی تاریخ و انقطاع زمانی میان گذشته و حال و مشکلاتی که در آموزش این درس به چشم می خورد، آن را برای فراگیران دشوار کرده است. از همین رو، بررسی روشهای نوین در آموزش درس تاریخ از اهمیت بسیاری برخوردار است. یادگیری سیار مرز جدیدی برای استفاده از تکنولوژی آموزشی و مکانیزم مفیدی برای غنی سازی تجربه یادگیری دانش آموزان در مدارس فراهم می کند. از مهمترین عوامل موثر بر افزایش کیفیت یادگیری سیار باید به نگرش-های مثبت به این نوع از آموزش، هنجارهای ذهنی، استقلال در یادگیری، دید جامعه و اجتماع و ابزارهای موجود اشاره کرد. براساس نتایج به دست آمده باید نگرش مثبتی نسبت به یادگیری از طریق لوازم الکترونیکی و نقش آن در اثر بخشی برنامه های آموزشی و کیفیت آموزش ایجاد گردد. لزوم توجه به مسائل اداراکی و ذهنی دانشآموزان برای ارائه یک چهارچوب جامع از فواید و فرصتهای یادگیری سیار میتواند نقش مهمی در توسعه این نوع از آموزش داشته باشد. |
کلیدواژه ها |
یادگیری سیار، درس تاریخ، آموزش، مدارس، دانش آموزان |
وضعیت: پذیرفته شده |