نقش فناوری اطلاعات بر رشد حرفه ای دبیران و دانش آموزان در درس تاریخ |
کد مقاله : 1123-CNF |
نویسندگان |
محمد کمالی باغستانی * مدرس دانشگاه فرهنگیان استان هرمزگان پردیس فاطمه الزهرا و شهید بهشتی بندرعباس |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و رشد حرفه ای دبیران تاریخ در شهر تهران انجام شد. طرح تحقیق از نوع تحقیقات پیمایشی است و جامعه آماری شامل کلیه دبیران مشغول به تدریس درس تاریخ در منطقه ۶ می باشد و نمونه شامل 100 دبیر که به صورت خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و در تحقیق شرکت داده شدند . به منظور ارزیابی رابطه فناوری اطلاعات و رشد حرفه ای دبیران درس تاریخ از پرسشنامه فناوری اطلاعات و آموزش که به صورت محقق ساخته بود مورد استفاده قرار گرفت این آزمون شامل چهار بخش (رشد دبیران ،رشد دانش آموزان ،شیوه آموزش و تدریس و در نهایت تعامل دبیر و دانش آموز) تهیه شد که از روایی و پایای قابل قبول برخوردار بوده است . تحلیل نتایج داده های به دست آمده از طریق آزمون T تک نمونه ای و تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که فناوری اطلاعات با متغیرهای آموزشی (رشد دبیران، رشد دانش آموزان، شیوه آموزش و تدریس و در نهایت تعامل دبیر و دانش آموز) و فناوری اطلاعات از دیدگاه دبیران درس تاریخ با هم رابطه قوی دارند . همچنین تفاوتی بین دبیران مدارس مختلف دیده نشد و همه این دبیران بر این باور هم عقیده هستند که فناوری اطلاعات و متغیر های آموزشی درس تاریخ با یک دیگر ارتباط دارند . |
کلیدواژه ها |
فناوری اطلاعات، درس تاریخ، رشد دبیران، رشد دانش آموزان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |