راه کارهای تقویت تفکر انتقادی در آموزش تاریخ |
کد مقاله : 1120-CNF |
نویسندگان |
موسی الرضا بخشی استاد * استادیار گروه آموزش تاریخ، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی8881-56441. تهران، ایران |
چکیده مقاله |
در سالهای اخیر مهارت تفکر انتقادی یکی از اجزای ضروری آموزش شده است. تفکر انتقادی در رشتۀ آموزش تاریخ بسیار دارای اهمیت است. یکی از ویژگیهای فرد آموزش دیده در حوزۀ تاریخ برخورداری از مهارت تفکر انتقادی است. هدف این نوشتار ارائه راه کارهایی است که از رهگذر آن بتوان مهارت تفکر انتقادی را در دانشجویان افزایش داد. رویکرد نقادانۀ استاد در تدریس و ایجاد انگیزه و حمایت از دانشجویان دارای تفکر انتقادی در برانگیختن و تقویت تفکر انتقادی دانشجویان و شکوفایی ظرفیت عقلانی آنان نقش بسیار مهمی دارد. استفاده از روش های مناظره و مباحثه در کلاس و یادگیری مشارکتی همراه به چالش کشیدن برداشتهای دانشجویان تأثیر شایان توجهی در تقویت مهارت های تفکر انتقادی در دانشجویان دارد. علاوه بر موارد مذکور، توجه به آموزش مستقیم تفکر انتقادی در دانشگاه و قرار دادن درسی مستقل با این عنوان در برنامه درسی دانشگاه میتواند، تأثیر شایان توجهی در بالندگی این تفکر داشته باشد. |
کلیدواژه ها |
تاریخ، تفکر انتقادی، آموزش تاریخ، مناظره. |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |