بررسی نقش اسناد آرشیوی در آموزش و مطالعات تاریخ |
کد مقاله : 1096-CNF |
نویسندگان |
محمدعلی نعمتی *1، فضل الله فولادی2 1گروه تاریخ، پردیس علامه طباطبایی، دانشگاه فرهنگیان،خرمآباد، ایران 2گروه آموزش تاریخ. پردیس علامه طباطبایی. دانشگاه فرهنگیان. خرم آباد. ایران |
چکیده مقاله |
سند به عنوان منبعی دست اول در مطالعات و پژوهشهای تاریخی نقش مؤثری دارد. امروزه اسناد به صورت طبقهبندی شده و منظم در آرشیوها نگهداری میشوند. اسناد آرشیوی به مانند آزمایشگاه رشتههای علوم طبیعی به مورخان مدد میرسانند که بدون واسطه با رخدادهای زمان گذشته ارتباط برقرار نماید. بنابراین نقش اسناد آرشیوی در مطالعات و آموزش تاریخ اهمیت بسیاری دارد. شیوه گردآوری این مقاله با رجوع به منابع کتابخانهای صورت گرفته است و با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی انجام پذیرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که اسناد آرشیوی انواع مختلفی دارد که براساس موضوع یا سازمان و محل نگهداری طبقهبندی شدهاند. از اسناد آرشیوی به عنوان منبعی با اصالت میتوان برای رسیدن به حقایق تاریخی استفاده نمود. هرچند پیش از استفاده از این نوع از منابع باید با اعتبارسنجی از صحت و سقم آن اطمینان یافت. از جمله فواید دیگر استفاده از اسناد تاریخی آشنایی با اسلوب ادبی و نگارشی گذشتگان از جمله نوع خط است. همچنین با ایجاد نمایشگاهها و همایشها در آرشیوهای اسناد میتوان دانشآموزان، دانشجویان و عامه مردم را با مطالعات تاریخ و چگونگی آموزش آن آشنا نمود و در نهایت در بالا بردن شم تاریخی افراد تاثیرگذار استفاده نمود. |
کلیدواژه ها |
سند، اسناد آرشیوی، تاریخ، مطالعه، آموزش. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |