تأثیر آموزش تاریخ بر هویت و وحدت ملی کشورهای جهان |
کد مقاله : 1094-CNF |
نویسندگان |
افتخار قاسم زاده *1، میثم سلیمانی2 1دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی، دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران. 2گروه تاریخ تمدن ملل اسلامی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران |
چکیده مقاله |
آموزش تاریخ به عنوان یکی از اساسی ترین برنامه های آموزشی هر کشوری از جایگاهی خاص در شکل دهی به باورها و افکار مربوط به هویت و وحدت ملی افراد آن جامعه برخوردار است. آشنایی هر ملتی با تاریخ ملی و هویت ملی خویش باعث بالا رفتن درک آن ها نسبت به مباحث و موضوعات ملی خود و به علاوه موجب شکل گیری وحدت، یکپارچگی و انسجام ملی خواهد شد. نگرشی که فرد به ویژگی هایی که او را از افراد سایر ملل و اقوام متمایز می کند، در تاریخ مشترک هر ملتی جزء مواریث مهم تلقی می شود. در این میان شناخت گذشته تاریخ و مواریث یک ملت می تواند تأثیر بسزایی در حفظ هویت و فرهنگ آن ملت داشته باشد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که یادگیری تاریخ میتواند به هویت فرهنگی به ویژه ایجاد وحدت ملی در هر کشوری کمک کند. در این راستا کتاب های درسی و به ویژه محتوای آن ها چون برنامه درسی آموزش تاریخ به عنوان ابزاری جهت شکل گیری هویت فردی و ملی افراد جامعه استفاده می شود که پژوهش حاضر قصد بر آن دارد با روش توصیفی-تحلیلی و با اتکا به منابع کتابخانه ای به این امر مهم بپردازد.. |
کلیدواژه ها |
آموزش تاریخ، هویت، وحدت ملی، برنامه درسی تاریخ. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |