رابطه و اولویت بندی ابعاد پخش برنامه های آموزشی تاریخی شبکه های محلی بر انسجام اقوام |
کد مقاله : 1087-CNF |
نویسندگان |
خسرو رزمجویی * دانشگاه دولتی میبد |
چکیده مقاله |
با توجه به اینکه امروزه استکبار جهانی در عرصه جنگ نرم و با بهره گیری از رسانه های نوین و برنامه های مختلف و متنوع در پی تسخیر اندیشه ها و در اصطلاح ناتوی فرهنگی است و ازآنجاکه ایران کشوری با تنوع قومی است بررسی و ارائه راهکارهای مناسب برای مدیریت تنوع قومی، ضرورتش قطعی و انجام آن لازم به نظر می رسد. نمونه آماری عادی بر اساس تعدادزیاد آنها و جدول مورگان 384 نفر از بین عشایر استان فارس انتخاب شد و نمونه آماری خبرگان از بین مسئولین ارشد صدا و سیما با سابقه کار بالای 10 سال انتخاب شدند.نتایج همبستگی بدین شرح است که ارتباط ابعاد پخش برنامه های آموزشی تاریخی صدا و سیما با انسجام اقوام تأثیر مثبت دارد.نتایج حاصل از نمونه آماری خبرگان بدین شرح است:در تکنیک دیمتل بعد برنامه های آموزشی با کارکرد ارتقاء هویت بومی بیشترین تاثیرگذاری را بر سایر ابعاد دارد و بعد معیار های برنامه های آموزشی با کارکرد شناخت آداب و رسوم کمترین گذاری را بر سایر ابعاد دارد. در تکنیک Anp ، به ترتیب ابعاد 1- برنامه های آموزشی با کارکرد ارتقاء هویت بومی ، 2- برنامه های آموزشی با کارکرد شناخت آداب و رسوم 3- برنامه های آموزشی با کارکرد حس تعلق به منطقه ، 4- برنامه های آموزشی با کارکرد مشارکت اقوام و 5- برنامه های آموزشی با کارکرد تاریخچه اقوام بیشترین وزن یا اهمیت را دارند. |
کلیدواژه ها |
انسجام اقوام ، آموزش،صدا و سیما،تاریخ |
وضعیت: پذیرفته شده |