نقش تلمیحات ادبی در آموزش تاریخ با تکیه بر اشعار خاقانی شروانی |
کد مقاله : 1063-CNF |
نویسندگان |
مجید سپهوند1، کامین عالی پور *2، محمد امرایی3 1گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان 2کارشناس مسئول آموزش پردیس علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان خرم آباد 3گروه آموزشی تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان |
چکیده مقاله |
در یادگیری علم تاریخ و روایتهای آن تلمیحات تاریخی نقش مهمّی دارند که از جمله آنها محیط ادبی و آثار ادیبان است. بهطور کلّی ادبیّات نیز در کنار سایر متون به نوبه خود میتواند نقش مهمّی در یادگیری تاریخ داشته باشد. از آنجا که شاعران در اشعار خود به وقایع تاریخی، اشخاص و مکانهای تاریخی اشاره دارند و این موضوع در اصطلاح ادبی تلمیح نامیده میشود، درنتیجه بخش عمدهای از آموزش تاریخ را میتوان به کمک وقایع تاریخی و تلمیحات مورد بررسی و شناخت قرار داد. هدف ما از نگارش این مقاله آن است که با روش توصیفی_تحلیلی نشان دهیم که بیشتر شعرای معروف ایران بهویژه خاقانی شروانی بهواسطۀ تلمیحات خوبی که دارند برای درک و فهم اشعارشان و بنا به ضرورت، مخاطبان خود را به مسائلی غنی از حوادث تاریخی رهنمون میسازند که خود گنجینهای از اطّلاعات تاریخی را برای ما از طریق تلمیحات ادبی مختلف معرّفی و آشکار میسازند. |
کلیدواژه ها |
آموزش تاریخ، ادبیات، تلمیحات ادبی، خاقانی شروانی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |