بررسی تأثیر تحولات سیاسی- مذهبی بر قوانین و مفاد درسی مراکز علمی-آموزشی عصر سلجوقی
کد مقاله : 1058-CNF
نویسندگان
پروین اصغری *
گروه آموزش معارف اسلامی گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888 -56441 تهران، ایران
چکیده مقاله
گزارش های تاریخی حاکی از ان است که تحولات سیاسی-مذهبی بر وضعیت فرهنگی جامعه از جمله مراکز علمی تأثیرگذار است. قدرت‌یابی سلجوقیان (429-552 ق) در ایران و عراق و ائتلاف نیروهای سیاسی مذهبی اهل‌سنت (سلطنت و خلافت)، موجب رشد نفوذ حدیث‌گرایانِ سنی‌مذهب شد. این تحول سیاسی-مذهبی بر وضعیت فرهنگی جامعه از جمله مراکز علمی تأثیرگذار بود. نمونه بارز چنین مراکزی، مدارس نظامیه بود که تحت‌تأثیر حمیت فرقه‌ای و مذهبی و جناح بندی‌های سیاسی قرار داشتند. چنانکه در برنامه درسی این مدارس، علوم طبیعی و علوم عقلی حذف و تعالیم به علوم دینی همراه با اهداف سیاسی منظور گردید. این پژوهش براساس منابع کتابخانه‌ای و تحلیل و بررسی داده‌های پژوهش، با رویکردی تاریخی-تحلیلی، تحولات سیاسی- مذهبی بر قوانین و مفاد درسی مراکز علمی-آموزشی عصر سلجوقی را مورد بررسی قرار می دهد. نتایج پژوهش نشان میدهد که تحولات سیاسی- مذهبی گاه می‌تواند آثار نامساعد و بازدارنده‌ای بر قوانین و برنامه درسی مراکز علمی-آموزشی داشته باشد.
کلیدواژه ها
قوانین و برنامه درسی، نظامیه، عصر سلجوقی، تحولات مذهبی، تحولات سیاسی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی