اثر بخشی استفاده از نقشه مفهومی در آموزش تاریخ 3( ایران و جهان معاصر ) ( یادگیری معنادار ) |
کد مقاله : 1057-CNF |
نویسندگان |
حیدر امیری * مدرس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر و کارشناس مسئول امور پژوهشی و فناوری پردیس علامه طباطبایی بوشهر |
چکیده مقاله |
نقشه مفهومی یکی از راهبردهای یادگیری است که میتواند یادگیری معنادار را در فراگیران آسان کند. نقشه مفهومی روابط بین مطالب درسی را به صورت سلسله مراتبی نمایش میدهد. این پژوهش با هدف تأثیر کاربرد استفاده از نقشه مفهومی به همراه سخنرانی در یادگیری معنادار به عنوان یکی از راهبردهای یاددهی ـ یادگیری و در مقایسه با روش سخنرانی در درس تاریخ 3( ایران و جهان معاصر ) رشته ادبیات و علوم انسانی انجام گرفته است. پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی و از روش نیمه آزمایشی استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش، دانش-آموزان پسر سال دوازدهم رشته ادبیات و علوم انسانی دبیرستان امام صادق( ع ) شهر اهرم( Ahram ) مرکز شهرستان تنگستان در استان بوشهر و در سال تحصیلی 1401-1400 بوده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که تأثیر آموزش به شیوهی نقشه مفهومی بر یادگیری معنادار و پیشرفت در مقایسه با روش سخنرانی تأثیر بیشتری دارد. |
کلیدواژه ها |
وش تدریس، نقشه مفهومی، یادگیری معنادار، تاریخ، متوسطه دوم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |