اثر بخشی استفاده از نقشه مفهومی در آموزش تاریخ 3( ایران و جهان معاصر ) ( یادگیری معنادار )
Paper ID : 1057-CNF
Authors
حیدر امیری *
مدرس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر و کارشناس مسئول امور پژوهشی و فناوری پردیس علامه طباطبایی بوشهر
Abstract
نقشه مفهومی یکی از راهبردهای یادگیری است که می‌تواند یادگیری معنادار را در فراگیران آسان کند. نقشه مفهومی روابط بین مطالب درسی را به صورت سلسله مراتبی نمایش می‌دهد. این پژوهش با هدف تأثیر کاربرد استفاده از نقشه مفهومی به همراه سخنرانی در یادگیری معنادار به عنوان یکی از راهبردهای یاددهی ـ یادگیری و در مقایسه با روش سخنرانی در درس تاریخ 3( ایران و جهان معاصر ) رشته ادبیات و علوم انسانی انجام گرفته است.
پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی و از روش نیمه آزمایشی استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش، دانش-آموزان پسر سال دوازدهم رشته ادبیات و علوم انسانی دبیرستان امام صادق( ع ) شهر اهرم( Ahram ) مرکز شهرستان تنگستان در استان بوشهر و در سال تحصیلی 1401-1400 بوده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که تأثیر آموزش به شیوه‌ی نقشه مفهومی بر یادگیری معنادار و پیشرفت در مقایسه با روش سخنرانی تأثیر بیشتری دارد.
Keywords
وش تدریس، نقشه مفهومی، یادگیری معنادار، تاریخ، متوسطه دوم
Status: Accepted (Poster Presentation)