نقش روایت پژوهی در آموزش علم تاریخ
کد مقاله : 1052-CNF
نویسندگان
اسماعیل سپهوند *1، مهدی نظری2، حجت سالار نژاد3
1مدرس دانشگاه فرهنگیان. پردیس علامه طباطبایی
2کارشناس برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان خرم‌آباد
3کارشناسی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
چکیده مقاله
بیشتر متون علم تاریخ بر مبنای روایت هاست اما امروزه با کشف اسناد و مدارک و با استفاده از آنها می توان برای روایت ها به دنبال مصداق گشت و از انظار دیگر نیز این روایت ها را اثبات نمود. البته همچنان روایت ها نقش مهمی در شناخت علم تاریخ دارند اما با توجه به پیشرفت علم تاریخ و امکان استفاده این علم از منابع و اسناد فراوان تری که جنبه عینی بیشتر و مشهودتری دارند روایت ها کم رنگ شده و تنها آن روایت ها قابل قبول هستند که با استفاده از سایر اسناد و مدارک بتوان صحت آنها را تایید و تثبیت کرد و مورخان، اساتید و معلمان و آموزش دهندگان تاریخ باید به این امر آگاه و استفاده کاربردی نمایند. با این وجود یعنی پیشرفت علم تاریخ و امکان بهره برداری از سایر منابع تاریخی و کمک تاریخی از ارزش روایت ها کم نکرده و همیشه در هر منبع تاریخی از روایت‌ها نیز سود جسته می شود.
کلیدواژه ها
روایت پژوهی، معلم، تاریخ، روایت، راوی.
وضعیت: پذیرفته شده مشروط