درآمدی بر روشهای نوین تدریس تاریخ در مدارس چند کشور جهان |
کد مقاله : 1051-CNF |
نویسندگان |
هاشم ملکشاهی *1، سید علاءالدین شاهرخی2 1اداره آموزش و پرورش. دبیر تاریخ و علوم اجتماعی 2دانشیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان عضو هیات علمی گروه آموزشی تاریخ و باستان شناسی |
چکیده مقاله |
در تدریس تاریخ، دو عامل بر شیوههایی که معلم به کار میبرد حاکم است: اول، دانشآموز و توانایی محدود او، دوم، ماهیت موضوع یا مهارتی که در صدد آموزش آن هستیم. در یک دوره طولانی و حتی تا کنون، آموزش این درس در کشور ما، به طور سنتی و عمدتاً به روش سخنرانی و پرسش و پاسخ انجام میگرفته است. هدف این پژوهش، مرور و بررسی روشهای آموزشی مؤثر درس تاریخ در مدارس چند کشور مختلف جهت کاربستِ روشهای جدید در آموزش آن توسط معلمان داخل کشور بوده است. امروزه، آموزش تاریخ در برخی کشورها تحول اساسی پیدا کرده است و در رویکردهای جدید، موضوعات مختلف و مفاهیم جدیدی ذیل عنوان آموزش تاریخ مطرح شده و روشهای متنوعی نیز برای آموزش آنها ابداع شده است. روش پژوهش محور، مراجعه به منابع تاریخی، روش ایفای نقش، استفاده از ICTو بهره گرفتن از تاریخ محلی از جمله مهمترین روشهای فعال و نوین آموزش تاریخ میباشند. جستار مورد نظر از نوع کاربردی و به روش کتابخانهای و توصیفی انجام شده است. |
کلیدواژه ها |
تاریخ، آموزش، تدریس، روشهای نوین تدریس |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |