کارکرد آموزه های اخلاقی تاریخ بیهقی در آموزش تاریخ
کد مقاله : 1045-CNF
نویسندگان
اسماعیل بهرامی *، غلامعلی چشمه چراغ
علوم تربیتی/ پردیس علامه طباطبایی لرستان/دانشگاه فرهنگیان / خرم آباد/ایران
چکیده مقاله
چکیده
بخش عظمیی از تاریخ ادبیات هر ملتی را باید جزء اسناد تاریخی بدانیم .بدون تردید تاریخ بیهقی یکی از کتاب های مهم از این لحاظ می باشد . پژوهش حاضر به کارکرد آموزه های اخلاقی تاریخ بیهقی در آموزش تاریخ پرداخته است .بسیاری از صاحب نظران بیش از آنکه بیهقی را مورخ خطاب کنند او را یک ادیب ، مسلم اخلاق و سیاست مدار معتدل و منصف به حساب می آورند .ما در این پژوهش به بررسی مشی تربیتی و اخلاقی او در اثر گران سنگ تاریخ بیهقی ( مسعودی) پرداخته ایم . هدف بیهقی فقط نقل روایت و ثبت حوادث تاریخی نبوده است ، بلکه در این اثر توجه مخاطب را به تهذیب نفس ، خود شناسی و عبرت انگیزی و توجه به معاد و.... معطوف می دارد. به همین خاطر در این پژوهش ، در پی بررسی کارکرد های اخلاقی تاریخ بیهقی در آموزش تاریخ هستیم . نتایج این پژوهش نشان می دهدکه موضوعات نامبرده مورد نظر ابوالفضل بیهقی بوده است.، در این پژوهش از روش توصیفی - تحلیلی استفاده شده است
کلیدواژه ها
کلید واژگان : بیهقی ، تاریخ بیهقی ، خرد گرایی، عبرت آموزی ، آموزه های اخلاقی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی