کارکرد آموزه های اخلاقی تاریخ بیهقی در آموزش تاریخ |
کد مقاله : 1045-CNF |
نویسندگان |
اسماعیل بهرامی *، غلامعلی چشمه چراغ علوم تربیتی/ پردیس علامه طباطبایی لرستان/دانشگاه فرهنگیان / خرم آباد/ایران |
چکیده مقاله |
چکیده بخش عظمیی از تاریخ ادبیات هر ملتی را باید جزء اسناد تاریخی بدانیم .بدون تردید تاریخ بیهقی یکی از کتاب های مهم از این لحاظ می باشد . پژوهش حاضر به کارکرد آموزه های اخلاقی تاریخ بیهقی در آموزش تاریخ پرداخته است .بسیاری از صاحب نظران بیش از آنکه بیهقی را مورخ خطاب کنند او را یک ادیب ، مسلم اخلاق و سیاست مدار معتدل و منصف به حساب می آورند .ما در این پژوهش به بررسی مشی تربیتی و اخلاقی او در اثر گران سنگ تاریخ بیهقی ( مسعودی) پرداخته ایم . هدف بیهقی فقط نقل روایت و ثبت حوادث تاریخی نبوده است ، بلکه در این اثر توجه مخاطب را به تهذیب نفس ، خود شناسی و عبرت انگیزی و توجه به معاد و.... معطوف می دارد. به همین خاطر در این پژوهش ، در پی بررسی کارکرد های اخلاقی تاریخ بیهقی در آموزش تاریخ هستیم . نتایج این پژوهش نشان می دهدکه موضوعات نامبرده مورد نظر ابوالفضل بیهقی بوده است.، در این پژوهش از روش توصیفی - تحلیلی استفاده شده است |
کلیدواژه ها |
کلید واژگان : بیهقی ، تاریخ بیهقی ، خرد گرایی، عبرت آموزی ، آموزه های اخلاقی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |