اثربخشی آموزش چندرسانهای برانگیزش پیشرفت درس تاریخ دانشآموزان نابینا |
کد مقاله : 1041-CNF |
نویسندگان |
حسین سراوانی * آموزش وپرورش |
چکیده مقاله |
دانشآموزانی که به دلایل ژنتیکی و محیطی و بیماری دچار نابینایی گشتهاند بر اساس مشاهدات حضوری یکی از جذابترین دروسی که ایشان در دورههای متفاوت تحصیلی کسب معلومات میکنند درس تاریخ هست.هدف از این پژوهش، اثربخشی آموزش چندرسانهای برانگیزش پیشرفت درس تاریخ دانشآموزان نابینا دوره اول متوسطه شهر تهران هست.جامعه آماری شامل همه دانشآموزان پسر نابینای دوره اول متوسطه شهر تهران هست که به شیوه نمونهگیری تصادفی تعداد 20 نفر انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش به شیوه تصادفی ساده جایگزین شدند. ابزار گردآوری دادهها آزمون انگیزش پیشرفت ولدند(1991) بود. دادهها با استفاده از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون تفاوت معنیدار یافت شد(P=0/001) همچنین بین گروهها ازلحاظ انگیزش درونی در خرده مقیاسهای انجام کار(008/0 p=) و فهمیدن (006/0 p=)، تنظیم همانندی سازی(p=0/010) و بیانگیزگی(p=0/001) از خرده مقیاس انگیزش پیشرفت، تفاوت معنیدار یافت شد ولی این تفاوتها در خرده مقیاس انگیزش درونی برای تجربه تحریک و انگیزش بیرونی برای تنظیم درونی شده و بیرونی شده معنیدار نشد. با توجه به ارتباط مثبت معنیدار بین متغیرهای موردبررسی روش آموزش چندرسانهای بهمنظور ارتقای انگیزش پیشرفت پیشنهاد میشود. هنر معلم استفاده از روشهای گوناگون تدریس و دانش تدریس جهت فهماندن و تلاش حداکثری برای عینی کردن مفاهیم و فصول درس تاریخ به دانشآموزان نابینا میباشدکه بر اساس نتایج این پژوهش استفاده از تدریس چندرسانهای همراه بازدید حضوری شده اثربخشی قابلتوجهی در یادگیری درس تاریخ داشته باشد |
کلیدواژه ها |
آموزش چندرسانهای،انگیزش پیشرفت،دانشآموز نابینا،درس تاریخ |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |