بررسی انتقادی از ایده شروع آموزش رشته تاریخ در دارالفنون
کد مقاله : 1039-CNF
نویسندگان
مهدی وزینی افضل *
استادیار گروه تاریخ دانشگاه جیرفت
چکیده مقاله
تاریخ نگاری سنتی، دارالفنون را سرآغاز آموزش نوین بسیاری از رشته‌های جدید التاسیس از جمله رشته تاریخ می‌داند. این گفتمان، بر شروع آموزش تاریخ توسط معلمان اتریشی از جمله مسیو کرزیر در دارالفنون از همان آغاز تاسیس یعنی سال 1268هـ.ق تاکید دارند. مورخانی همچون فریدون آدمیت و یحیی دولت آبادی با ارائه لیستی از رشته‌های آموزشی دارالفنون، بر وجود رشته تاریخ در این مرکز آموزشی تاکید کرده‌اند و مورخان دیگر بالطبع همین روند را با ارجاع با این مورخان پی گرفته‌اند. اما اسناد و مدارک آرشیوی، روزنامه وقایع اتفاقیه و نامه‌های حکومتی وقت، نشان می‌دهد این مورخان دچار خلط تاریخی شده‌اند و پژوهش‌های تاریخی بعدی همین اشتباه را تکرار کرده‌اند. این مقاله با توجه به مطالعات کتابخانه‌ای و اسناد آرشیوی و روزنامه‌های دوره قاجار تنظیم شده است و در پی پاسخ به این سوال است آیا ایده شروع رشته تاریخ در دارالفنون، با داده‌های تاریخی تطابق دارد؟ یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد، آموزش تاریخ در دارالفنون نه به عنوان رشته درسی و نه به عنوان درس عمومی، تا اواخر دوره قاجار وجود نداشته است و اولین بار همزمان با انقلاب مشروطیت است که تدریس تاریخ عمومی در دارالفنون آغاز می‌شود. گزارش ایجاد رشته تاریخ در دارالفنون، از اشتباه آدمیت در درک تدریس آموزش تاریخ نظامی کریزر نشات گرفته است که به گمان او همان آموزش عمومی تدریس تاریخ بوده است.
کلیدواژه ها
آموزش تاریخ، دارالفنون، قاجاریه، آموزش نوین.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر