بررسی زوایای استفاده از روش‌های اینفوگرافی در تدریس تاریخ در دانشگاه
کد مقاله : 1038-CNF
نویسندگان
مهدی وزینی افضل *
استادیار گروه تاریخ دانشگاه جیرفت
چکیده مقاله
فرایند یادگیری رشته تاریخ در دانشگاه، با عوامل مختلف ارتباط دارد که نقش استاد، ارتباط متقابل با دانشجویان، زیرساخت‌های آموشی، فضای یادگیری، توانایی‌های یادگیرنده و محتوای برنامه کلاسی از جمله آنها هستند که هر کدام بگونه‌ای خاص در یادگیری مؤثرند. علاوه بر اینها، در جریان آموزش رشته تاریخ در دانشگاه‌ها، عوامل جانب متعدد دیگری نیز دخالت دارند که یکی از مهمترین آنها استفاده از روش‌های نوین یاددهی از جمله روش‌های اینفوگرافی است. اینفوگرافی نمایش بصری از اطلاعاتی است که می‌تواند به خوانندگان در درک اطلاعات کمک کند و نقشه‌های با حجم بالا از اطلاعات را در یک فضای کوچک جمع کند. همچنین قادر است با دیاگرا‌مهای مصور، پیچیده‌ترین فرایندها را به شکلی شفاف و واضح به تصویر بکشد. این مقاله که با تاکید بر منابع کتابخانه‌ای و پرسشنامه آماری از 210 نفر از دانشجویان دختر و پسر گروه تاریخ دانشگاه جیرفت در طول سال‌های 1398 تا 1400 تالیف شده است در پی پاسخ به این سوال است که روش اینفوگرافی تا چه میزان در یادگیری دانشجویان و همچنین رضایت آنها از آموزش استاد نقش دارد؟
در پاسخ این نتایج به دست آمد که روش‌های اینفوگرافی نسبت به روش‌های سنتی تدریس تاریخ در دانشگاه از جمله سخنرانی و پرسش و پاسخ، تاثیر مثبت بیشتری در دانشجویان ایجاد کرد. هرچند نمونه‌های آماری این تحقیق نشان داد استفاده از روش اینفوگرافی در یادگیری درس تاریخ تأثیر قابل ملاحظه‌ای ندارد اما در یادداری دانش آموزان تأثیر مثبت دارد.
کلیدواژه ها
اینفوگرافی، تاریخ، دانشگاه جیرفت، آموزش.
وضعیت: پذیرفته شده مشروط