بررسی مفهوم هویت ملی و مولفه های آن در کتاب های تاریخ مقطع متوسطه دوم |
کد مقاله : 1037-CNF |
نویسندگان |
زهرا اسمی جوشقانی * دانشگاه فرهنگیان کاشان |
چکیده مقاله |
هویت به عنوان مهمترین مولفه اجتماعی نقش بسزایی در شناسایی تاریخ و فرهنگ جامعه در سطح خرد و کلان دارد؛زیرا به عنوان شناسنامه و اصالت مردم یک سرزمین در طول تاریخ شناخته می شود. در این تحقیق بر اساس نظرات صاحبنظران مختلف به دنبال شناسایی هویت ملی و مولفه های آن در کتاب های تاریخ مقطع متوسطه دوم هستیم. روش تحقیق کتابخانه ای و اسنادی است .مبنای کار بررسی مفهوم هویت ملی و مولفه های آن در کتاب های تاریخ پایه دهم، یازدهم و دوازدهم است .بر اساس یافته های تحقیق مهمترین مولفه های هویت در کتاب های تاریخ عبارتند از: میراث فرهنگی، باورها و اعتقادات ،خانواده ،جشن ها و مراسم ها، آموزش و علم، سبک زندگی، شیوه معیشتی، صنایع دستی، هنر و معماری است. به طور کلی مولفه های هویت بیانگرو بازتاب ساختار و شرایط درونی جامعه و روابط و تعاملات با دنیای خارج است. نتایج بررسی کتاب ها نشان می دهد اطلاعات کتاب ها بیشتر حالت تاریخ نگاری و روایتی دارد و صرفا دانش تاریخی دانش آموزان را افزایش می دهد و به ابعاد تاریخی،سیاسی،جغرافیایی و مذهبی هویت ملی بیشتر از ابعاد اجتماعی،فرهنگی ،زبانی – ادبی پرداخته شده است.با توجه به اهمیت مفهوم هویت لازم است محتوی کتاب های تاریخ به صورت ملموس تر و عینی تر اسطورها و شخصیت های تاریخی و همچنین رویدادهای تاریخی را مورد توجه قرار دهند تا هم زمینه آشنایی و آگاهی نسل جوان با الگوهای تاریخی فراهم شود و هم اینکه احساس تفاخر و تعلق و در نهایت وحدت ملی تقویت گردد. |
کلیدواژه ها |
هویت ملی ،تاریخ،فرهنگ،مقطع متوسطه دوم ،وحدت ملی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |