آموزش ترکیبی؛ برداشت ها و باورهای معلمان تاریخ
کد مقاله : 1034-CNF
نویسندگان
زاهد فرجی *1، عارف امیری2
1مدرس مدعو گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان کردستان
2دانشجو کارشناسی آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مدرس سنندج
چکیده مقاله
با بازگشایی تدریجی مدارس در سال تحصیلی 1401-1400 شاهد آن بودیم که معلمان از هر دو آموزش مجازی و حضوری برای تدریس بهره بردند. در این پژوهش به دنبال واکاوی برداشت‌ها و باورهای دبیران تاریخ شهرستان سنندج از رویکردِ جدید نسبت به آموزش یعنی آموزش ترکیبی می‌باشیم. پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. میدان تحقیق این پژوهش کیفی معلمان تاریخ دوره متوسطه دوم شهرستان سنندج می‌باشد. معلمان به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده شد و گردآوری داده‌ها و فرآیند مصاحبه تا اشباع نظری ادامه یافت. متن مصاحبه پیاده شد و سپس به رویت مصاحبه‌شونده‌ها رسید سپس با استفاده از نرم افزار مکس کیودا (MAXQDA) نسخه 2020 مضامین اصلی و مضامین فرعی استخراج گردید. یافته‌ها شامل 5 مضمون اصلی: آموزش حضوری در آموزش ترکیبی، آموزش مجازی در آموزش ترکیبی، ضرورت آموزش ترکیبی، فرهنگ استفاده از فضای مجازی برای آموزش و خانواده درآموزش مجازی. نتایج پژوهش نشان داد که با توجه تجربه دو ساله آموزش مجازی دبیران و دانش‌آموزان، لازم در دوران پساکرونا از این تجارب و محتوا در آموزش استفاده شود. نظر به ارتباط بیشتر والدین با مدرسه، در آموزش مجازی لازم است سازوکاری اتخاذ شود تا این ارتباط در بستر آموزش ترکیبی برقرار باشد. از سوی دیگر معلمان نیز با بازگشایی تدریجی مدارس به نوعی آموزش ترکیبی را تجربه کردند.
کلیدواژه ها
آموزش تاریخ، آموزش ترکیبی، آموزش حضوری، آموزش مجازی
وضعیت: پذیرفته شده