چگونگی تدریس درس« جنگ جهانی دوم و جهان پس از آن» با روش «پرس و جو» : رویکرد درس پژوهی
کد مقاله : 1026-CNF
نویسندگان
سعید رومانی *1، شجاع عربان2، اسفندیار سپهوند2، بابک نیک پور3، ابوالفضل گچکوب زاده3
1علوم تربیتی، برنامه ریزی درسی، استادیار
2مدرس دانشگاه
3دانشجوی کارشناسی
چکیده مقاله
چکیده
درس پژوهی یک رویکرد ساختار مند مطالعه توسعه و بهبود آموزش و یادگیری است به بیان دیگر یک چرخه پژوهشگری درباره یادگیری دانش آموزان است که به منظور یادگیری معلمان و اصلاح و بهبود آموزش اجرا می شود. روش تحقیق و آموزش درس پژوهی میتواند به عنوان ابزاری کارآمد جهت ایجاد توانایی مذکور در معلمان شود. پژوهش حاضر یک نمونه درس پژوهی است که در آن سعی بر انتقال تجربه گروه درس پژوهی خود به دیگر همکاران و دانشجو معلمان است. متن حاضر درباره چگونگی تدریس درس عصر شکوفایی از کتاب درسی پایه دوازدهم انسانی به روش مناظره است. پس از کسب اطلاعات لازم در مورد درس مذکور، روش تدریس مناظره، اجرای دو طرح درس و اجرا و تدریس ودریافت بازخوردها و نقدهای گروه درس پژوهی، این درس پژوهی آماده و تدریس شد. نتایج به دست آمده پس از انجام فرایند درس پژوهی نشان داد که انجام این فرایند باعث افزایش فعالیت دانش آموزان در کلاس درس شده است و دراجرای مجدد آگاهی دانش آموزان در مبحث نسبت به اجرای شماره 1 افزایش داشته است وهمچنین این فرایند منجر به توسعه دانش حرفه ای معلمان شرکت کننده در تیم درس پژوهی شده است. این مقاله می تواند مبنایی برای انجام درس پژوهی برای دانشجو معلمان و دبیران دانشگاه فرهنگیان باشد.
کلید واژگان: درس پژوهی، روش پرس وجو،جنگ جهانی دوم.
کلیدواژه ها
کلید واژگان: درس پژوهی، روش پرس وجو،جنگ جهانی دوم.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی