چگونگی تدریس درس تاریخ اسلام دوران هجرت پیامبر اکرم (ص)، ازشهر مکّه به مدینه با روش مناظره: رویکرد درس پژوهی |
کد مقاله : 1024-CNF |
نویسندگان |
سعید رومانی *1، اسفندیار سپهوند2، فضل اله فولادی2، حسین یعقوب فرحانی3، حمید ناظری3 1علوم تربیتی، برنامه ریزی درسی، استادیار 2مدرس دانشگاه 3دانشجوی کارشناسی |
چکیده مقاله |
چکیده آدمی از آغاز بر آن بوده است که تاریکی های جهان را به نور آگاهی و دانش و اندیشه روشن نماید تا بتواند به افق های دورتر دانایی و دانش برسد. نظام تعلیم و تربیت هر کشوری علاوه بر محتوای غنی آموزشی نیازمند معلمانی توانمند است. معلمانی که با تسلط کافی بر محتوای کتاب درسی از روش های تدریس متناسب برای هر درس استفاده کنند. روش تحقیق و آموزش درس پژوهی میتواند به عنوان ابزاری کارآمد جهت ایجاد توانایی مذکور در معلمان شود. پژوهش حاضر یک نمونه درس پژوهی است که در آن سعی بر انتقال تجربه گروه درس پژوهی خود به دیگر همکاران و دانشجو معلمان است. متن حاضر درباره چگونگی تدریس درس عصر شکوفایی از کتاب درسی پایه دوازدهم انسانی به روش مناظره است. پس از کسب اطلاعات لازم در مورد درس مذکور، روش تدریس مناظره، اجرای دو طرح درس و اجرا و تدریس ودریافت بازخوردها و نقدهای گروه درس پژوهی، این درس پژوهی آماده و تدریس شد. نتایج به دست آمده پس از انجام فرایند درس پژوهی نشان داد که انجام این فرایند باعث افزایش فعالیت دانش آموزان در کلاس درس شده است و دراجرای مجدد آگاهی دانش آموزان در مبحث نسبت به اجرای شماره 1 افزایش داشته است وهمچنین این فرایند منجر به توسعه دانش حرفه ای معلمان شرکت کننده در تیم درس پژوهی شده است. این مقاله می تواند مبنایی برای انجام درس پژوهی برای دانشجو معلمان و دبیران دانشگاه فرهنگیان باشد. کلید واژگان: درس پژوهی، روش مناظره،تاریخ اسلام. |
کلیدواژه ها |
کلید واژگان: درس پژوهی، روش مناظره،تاریخ اسلام. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |