چگونگی تدریس درس عصر شکوفایی با روش تدریس مناظره: رویکرد درس پژوهی
کد مقاله : 1023-CNF
نویسندگان
سعید رومانی *1، فضل اله فولادی1، مرتضی دارابی2، محمد شهبازی3، حسین حسنوند3
1علوم تربیتی، برنامه ریزی درسی، استادیار
2الهیات
3دانشجو
چکیده مقاله
چکیده
نظام تعلیم و تربیت هر کشوری علاوه بر محتوای غنی آموزشی نیازمند معلمانی توانمند است. معلمانی که با تسلط کافی بر محتوای کتاب درسی از روش های تدریس متناسب برای هر درس استفاده کنند. روش تحقیق و آموزش درس پژوهی میتواند به عنوان ابزاری کارآمد جهت ایجاد توانایی مذکور در معلمان شود. پژوهش حاضر یک نمونه درس پژوهی است که در آن سعی بر انتقال تجربه گروه درس پژوهی خود به دیگر همکاران و دانشجو معلمان است. متن حاضر درباره چگونگی تدریس درس عصر شکوفایی از کتاب درسی پایه دوازدهم انسانی به روش مناظره است. پس از کسب اطلاعات لازم در مورد درس مذکور، روش تدریس مناظره، اجرای دو طرح درس و اجرا و تدریس ودریافت بازخوردها و نقدهای گروه درس پژوهی، این درس پژوهی آماده و تدریس شد. . نتایج به دست آمده پس از انجام فرایند درس پژوهی نشان داد که انجام این فرایند باعث افزایش فعالیت دانش آموزان در کلاس درس شده است و دراجرای مجدد آگاهی دانش آموزان در مبحث نسبت به اجرای شماره 1 افزایش داشته است وهمچنین این فرایند منجر به توسعه دانش حرفه ای معلمان شرکت کننده در تیم درس پژوهی شده است. این مقاله می تواند مبنایی برای انجام درس پژوهی برای دانشجو معلمان و دبیران دانشگاه فرهنگیان باشد.
کلید واژگان: درس پژوهی، روش مناظره،عصر شکوفایی، تمدن اسلامی
کلیدواژه ها
کلید واژگان: درس پژوهی، روش مناظره،عصر شکوفایی، تمدن اسلامی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی