موزه ها محیطی مناسب در یادگیری تاریخ |
کد مقاله : 1020-CNF |
نویسندگان |
فضل الله فولادی1، اسماعیل سپهوند *2، کریم کریمی آرا3 1گروه تاریخ دانشگاه فرهنگیان خرم آباد 2مدرس دانشگاه فرهنگیان. پردیس علامه طباطبایی 3مسئول حوزه پژوهش و برنامه ریزی دانشگاه فرهنگیان لرستان |
چکیده مقاله |
فرآیند آموزش و یادگیری تاریخ، امروزه نیازمند توجه به موارد زیادی است که از جمله ی آنها محیط یادگیری است که در کلاس های درسی و آموزشی صورت می گیرد و گاهی هم برای تجسم واقعیات تاریخ فراگیران را به دیدن آثار تاریخی برده تا ذهن آنها درک درستی از ساخته های دست بشر داشته باشند. از میان محیط های یادگیری آنچه امروز مهم است و مدارک تاریخی بسیاری را در خود جای داده است می توان به موزه ها اشاره کرد. در واقع موزه ها مکان هایی محافظت شده و زیر نظر ارگان های دولتی و حاوی بسیار از اسناد وسایل و آلات و ادوات بشری هستند که با دیدن آنها گذشته انسان در ذهن نظاره کنندگان کنونی شکل می گیرد و محیط آن نقش بسیاری در آموزش و یادگیری تاریخ دارد. تا به حال آثاری به صورت کتاب و مقاله راجع به موزه ها گردآوری شده است اما هیچ کدام از آنها نتوانسته-اند نقش آنها را در آموزش تاریخ بیان کنند. این تحقیق که مطالب آن به صورت کتابخانه ای گردآوری شده است در پی پاسخ گویی به این سؤال است که: در موزه ها با تکیه بر چه آثاری می توان تاریخ را یاد گرفت و اهمیت و ضرورت آن در چیست؟ موزه ها مراکزی هستند که محتویات آنها قابل مشاهده و گویای تمدن بشری هستند و بهترین نوع خود در آموزش تاریخ می باشند. |
کلیدواژه ها |
موزه، آموزش، تاریخ، یادگیری، ابزارها. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |