نقش فناوری نوین در اموزش درس تاریخ |
کد مقاله : 1019-CNF |
نویسندگان |
الهام میرزاخانی * فوق لیسانس ایران اسلامی |
چکیده مقاله |
هدف اصلی این مقاله شناسایی نقش فناوری نوین در اموزش درس تاریخ است. تاریخ به عنوان تاریخچه جامعه ی انسان و یکی از درس های مهم علوم انسانی نقش مهمی در مطالعه و بررسی تحولات جامعه ی انسانی دارد. در یک دوره طولانی و حتی تا کنون، آموزش این درس در بسیاری از کشورها و از جمله کشور ما، به طور سنتی و قدیمی انجام می گرفته است. شیوه سنتی و قدیمی آموزش این درس توسط معلمان یعنی استفاده محض از روش سخنرانی در امر آموزش و پرداختن دانش آموز به پاره ای از حفظیات به عنوان تکلیف نهایی، اثر مخربی به همراه داشته است. در روش سنتی تلاش می شود اطلاعات تاریخی به حافظه ی دانش آموزان منتقل شود و در ارزشیابی ها نیز همان اطلاعات از دانش آموزان بازپس گرفته می شود. این نوع آموزش نه تنها موجبات اثربخشی، ایجاد نگرش تاریخی، تعلق، هویت یابی و احساس مسیولیت نسبت به میراث فرهنگی را فراهم نمی آورد بلکه حتی ممکن است موجب ملالت، خستگی، و بی علاقگی به این درس شود. امروزه، این نوع آموزش در برخی کشورها تحول اساسی پیدا کرده است و در رویکردهای جدید، موضوعات مختلف و مفاهیم جدیدی ذیل عنوان آموزش نوین تاریخ مطرح شده و روش های متنوعی نیز برای آموزش آنها ابداع شده است. روش پژوهش مطالعه حاضر توصیفی تحلیلی و به منظور گردآوری اطلاعات، از مطالعه کتابخانه ای، جدیدترین پژوهشهای انجام گرفته در حوزه فناوری نوین و منابع اینترنتی استفاده شده است |
کلیدواژه ها |
تاریخ-اموزش-فناوری نوین -تدریس |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |