بررسی کاربرد فناوری های نوین در آموزش سلسله های تاریخ ایران (با تاکید بر نرم افزار iMindMap) |
کد مقاله : 1017-CNF |
نویسندگان |
فائزه شمس الدین قطرم *1، هانیه منصوری خسروی2 1دانشگاه یزد-دانشکده علوم اجتماعی- دانشجوی کارشناسی ارشد-رشته پژوهش علوم اجتماعی/ آموزش پرورش ناحیه 2 یزد، دبیر مطالعات اجتماعی 2دانشگاه یزد-دانشکده علوم اجتماعی-دانشجوی کارشناسی ارشد-رشته جامعه شناسی/ آموزش پرورش ناحیه 2 یزد- دبیر مطالعات اجتماعی |
چکیده مقاله |
آموزش و تدریس امری حساس و دشوار است که معلم میتواند با استفاده از تکنولوژیهای آموزشی و امکانات مناسب آن را به یک فعالیت دلخواه و مورد علاقه دانشآموزان مبدل کند به گونهای که میزان یادگیری فراگیران را نیز چند برابر کند. یکی از درسهای مهم در نظام آموزشی هر کشور از جمله ایران درس تاریخ است. تاریخ هر ملتی نمادی از هویت آن ملت است و هر زمان که معلمان تاریخ مهارتهای لازم را برای کاربرد فناوریهای نوین داشته باشند، میتوانند بر میزان یادگیری دانشآموزان اثرگذار باشند. یکی از رویکردهای آموزشی نوین که ریشه در فلسفه ساختن گرایی دارد، نقشه مفهومی است. هدف ما از نگارش این مقاله آشنا کردن معلمان با نرم افزار iMindMap است. این نرمافزار با تکیه بر نقشه مفهومی تاثیر بسزایی در تدریس محتوای تاریخ بهویژه آموزش سلسلههای تاریخی ایران خواهد داشت. همچنین استفاده از این روش باعث یادگیری عمیق و موثر فراگیران خواهد شد. بدین منظور پس از توضیح این نرمافزار و بیان امکاناتش برای مثال، سه نمونه اجرایی برای آموزش سلسلههای سه قوم آریاییها، سلجوقیان و صفویان از کتاب مطالعات اجتماعی پایههای هفتم، هشتم و نهم آورده شده است. |
کلیدواژه ها |
آموزش تاریخ، نقشه مفهومی، سلسله های ایران، iMindMap |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |