بررسی نمادهای هویت ملی ایران در کتب مطالعات اجتماعی متوسطه اول(پایه هفتم،هشتم و نهم) |
کد مقاله : 1012-CNF |
نویسندگان |
سعید عظیمی *1، وحید سعیدی2، رحیم جوان لاجی3 1دبیرآموزش و پرورش 2دبیر آموزش و پرورش آران و بیدگل 3دبیر آموزش و پرورش خواف |
چکیده مقاله |
هویت ملی یکی از اصلی ترین شاخصه های بازیابی تمدن در هر جامعه است. هویت ملی امروزه یکی از مقوله های مهم در برنامه های توسعه ی کشورها محسوب می شود و در این بین نهاد آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهم ترین نهادهای پرورش دهنده ی افراد جامعه نقش بسزایی در شناساندن هویت ملی به دانش آموزان دارد. یکی از دروس تاثیرگذار در این زمینه درس مطالعات اجتماعی در متوسطه اول است که خود شامل سه درس مهم تاریخ،جغرافیا و مدنی است، که هر کدام از دروس ذکر شده بیانگر هویت ملی برای دانش آموزان هستند.این مقاله مقایسه ای است از میزان توجه به نمادهای هویت ملی که شامل پرچم،سرود ملی،مشاهیر مذهبی،مشاهیر ملی،آداب و رسوم،کتب تاریخ- ادبی و آثار تاریخی در کتب مطالعات اجتماعی است. در این تحقیق از روش های تحلیلی-توصیفی در جهت نشان دادن میزان استفاده از نمادها در کتب مطالعات اجتماعی استفاده گردید و در نهایت نتایج پژوهش نشان داد که میزان بهره گیری از نمادهای هویت ملی در کتاب مطالعات اجتماعی پایه هشتم بیشتر از دو کتاب دیگر بوده است و در بین نمادهای ملی نیز نمادهای مشاهیر ملی و آثار و ابنیه تاریخی بیش ترین سهم تاکید و توجه در کتاب های مطالعات را به خود اختصاص داده اند. |
کلیدواژه ها |
هویت ملی، آموزش و پرورش، مطالعات اجتماعی، کتب درسی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |