نقش و جایگاه تربیتی آموزش تاریخ در نظام تعلیم و تربیت
کد مقاله : 1006-CNF
نویسندگان
افتخار قاسم زاده *1، زینب قدمی2
1دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی، دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.
2دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ انقلاب اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران.
چکیده مقاله
تعلیم و تربیت از مهم‌ترین نظام‌های اجتماعی در ادوار مختلف تاریخ بوده است. آموزه‌های تاریخی نیز بخشی از محتوای تعلیم و تربیت هر دوره محسوب می‌گردد که متناسب با شرایط سیاسی و اجتماعی، آن را به شیوه‌های گوناگون آموزش می‌داده‌اند. امروزه شناسایی و تعمیم روش‌هایی که آموزش رشته‌های مختلف را تسهیل کند، از مهم‌ترین دل‌مشغولی‌های برنامه‌ریزان تعلیم و تربیت می‌باشد و درس تاریخ به‌عنوان یکی از پیچیده‌ترین رشته‌های علوم انسانی، نیازمند به کارگیری شیوه‌های مؤثر در آموزش آن است؛ بنابراین، شناخت نقش و جایگاه آموزش تاریخ در روند نظام تعلیم و تربیت ایران از سویی اتصال با فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی و پیشینه‌ی درخشان علمی آن را امکان‌پذیر می‌سازد و از سوی دیگر زمینه را برای کاربست آموزه‌های تاریخی فراهم آورده، این دانش انسان‌ساز را ژرفا می‌بخشد. در همین راستا، در این پژوهش قصد بر آن داریم به مهم‌ترین هدف از آموزش تاریخ یعنی نقش و جایگاه تربیتی آموزش تاریخ در نظام تعلیم و تربیت با روش توصیفی-تحلیلی و با اتکا به منابع کتابخانه‌ای بپردازیم. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که آموزش و مطالعه‌ی تاریخ در دنیای کنونی به درس فراگیری در نهادهای آموزشی تبدیل شده و نقش عمده‌ای در تربیت جوانان دارد و ارائه‌ی درست و علمی درس تاریخ به دانش‌آموزان و دانشجویان این فرصت را می‌دهد که با تقویت حس خودشناسی و هویت‌یابی از طریق تأمل در تاریخ و عبرت‌آموزی از آن و نیز کسب مجموعه‌ای از رفتارهای مناسب بر اساس آموزه‌های تاریخی، به جهان‌بینی منسجمی برای فهم و تفسیر مفاهیم اساسی زندگی دست یابند.
کلیدواژه ها
آموزش تاریخ، تعلیم و تربیت، کتب درسی تاریخ، آموزش و پرورش.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی