کتابشناسی توصیفی-تحلیلی: مروری بر کتابهای رشته آموزش تاریخ |
کد مقاله : 1002-CNF |
نویسندگان |
امیر کریمی *1، کوروش فتحی2 1دبیر تاریخ و دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ جهان، دانشگاه تبریز. 2استادیار گروه تاریخ، دانشگاه فرهنگیان، البرز. |
چکیده مقاله |
از عمر رشته آموزش تاریخ بهصورت دانشگاهی در جهان، کمتر از یک سده میگذرد و بااینحال که در کشورهای مختلف جهان، برای دانشجویان، معلمان و اساتید دانشگاه، کتابهای مختلفی تألیف و چاپشده است ولی در کشور ایران علاقهمندان به این عرصه از فقدان منابع کامل، جامع و متنوع رنج میبرند. با توجه به اهمیت کتابشناسی در رشد و توسعه رشته آموزش تاریخ، هدف از پژوهش حاضر در وهله اول معرفی و توصیف تعداد محدودی از کتابهای تألیف شده در آموزش تاریخ و در وهله دوم تحلیل آنها میباشد. روش توصیفی و تحلیلی پژوهش حاضر، با جستوجو در سایتهای معتبر علمی و بررسی 26 مورد از کتابهای منتشرشده در انتشارات راتلج با موضوع آموزش تاریخ صورت گرفته است. منابع در دو گروه اصلی و پنج زیرگروه مورد تحلیل قرار گرفتند. اکثر منابع در دو دهه اخیر چاپ و منتشرشده بودند و نویسندگان آنها از درجه علمی بالایی برخوردار بودند. یافتههای پژوهش سبب توسعه شناخت علاقهمندان، ترغیب اساتید به مطالعه آنها و تشویق مترجمان به ترجمه آثار ذکرشده، کشف خلأهای پژوهشی و کمک به پژوهشگران این حوزه برای توسعه کیفیت تحقیقاتشان میباشد. چاپ و ترجمه کتابهای علمی برای دانشجویان و معلمان عرصه آموزش تاریخ میتواند به میزان چشمگیری، ضعفهای موجود و فقدان منابع را جبران نماید. |
کلیدواژه ها |
منبع شناسی، کتابشناسی، تحلیل منابع، کتاب درسی، آموزش تاریخ. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |