امروزه آموزش تاریخ از  شیوه های سنتی گذر و در عرصه شیوه­های نوین، فعّال و خلاقانه  گام برمی ­دارد. استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و ابزارهای دیجیتال  در نظام های آموزشی موجب تغییر نقش معلمان و فراگیران شده است. آموزش تفکر انتقادی،  بهره­گیری از روش­های ترکیبی و تلفیقی، آموزش معکوس و روش تدریس فعال،  فرصت‌های بی‌بدیلی را برای معلمان و فراگیران ایجاد نموده است و فناوری به نحوی حس کنجکاوی، تخیل و علاقه دانش آموزان را بر می‌انگیزد. لذا برای معلمان و استادان ضروری است که از جدیدترین ابزارهای فناورانه موجود در کار خود برای جذب دانش آموزان و بهبود کیفیت یادگیری استفاده نمایند.

دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز ثقل نظام آموزشی و تربیت کادر آموزشی، تلاش دارد عرصه های نوین آموزش در رشته های مختلف آموزشی و از جمله آموزش تاریخ را مورد پژوهش قرار داده و با دیدگاهی تحلیلی، کاربردی و  انتقادی  همه ابعاد و زوایای آن را روشن نمایند. چهارمین همایش ملی آموزش تاریخ که به میزبانی دانشگاه فرهنگیان لرستان برگزار می­ شود با هدف توجه دقیق‌تر و عمیق‌تر به کاربرد فناوری­های نوین، توجه به تجارب و دستاوردهای عینی و علمی درآموزش تاریخ و آسیب شناسی سطوح مختلف آموزش تاریخ از برنامه درسی رشته آموزش تاریخ تا چالش های تدریس تاریخ،  از اعضای هیأت علمی، دانشجویان دانشگاه‌ها، معلمان و همه علاقمندان حوزه آموزش تاریخ در کشور برای حضور و ارسال آثار دعوت بعمل می‌آورد.

با احترام

فضل اله فولادی

دبیر علمی همایش

 

محورهای همایش 

  • بایسته های مهارت های آموزشی معلمی تاریخ در برنامه آموزشی تاریخ
  •  بایسته های مبانی علم تاریخ در برنامه آموزشی تاریخ
  •  بایسته های دانش تخصصی تاریخ ایران در برنامه آموزشی تاریخ
  •  بایسته های دانش تخصصی تاریخ جهان در برنامه آموزشی تاریخ
  •  بایسته های دانش تخصصی تاریخ اسلام در برنامه آموزشی تاریخ
  •  بایسته های دانش تخصصی آموزش تاریخ در برنامه آموزشی تاریخ
  •  مساله ها و چالش های تدریس واحدهای درسی برنامه آموزشی تاریخ
  •  راهکارها و پیشنهادات ارتقای برنامه درسی برنامه آموزشی تاریخ
  •  مساله ها و چالش های مدرسان و دانشجویان آموزش تاریخ در فرایند یادگیری دانش تخصصی برنامه آموزشی تاریخ
  •  مساله ها ونقش و تاثیر عوامل طبیعی و جغرافیایی در آموزش تاریخ
  •  روش پژوهش تاریخی  و فهم تاریخ مندی.
  •  نقش علم حقوق در حفظ و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی در آموزش تاریخ
  •  تاثیر آشنایی با تاریخ محلی در علاقمند سازی مخاطبان به تاریخ
  •  تاثیر داستان گویی و تحلیل اجتماعی در یادگیری تاریخ در  مقاطع تحصیلی پایین           
  •  نقش آموزش تاریخ در توسعه گردشگری
  •  نقش علوم کمکی در تاریخ و پژوهشهای تاریخی
  •  بررسی مولفه های اجتماعی در تاریخ
  •  بررسی ارتباط رشته علوم اجتماعی با رشته تاریخ
  •  بررسی فرصت دروس عمومی تاریخ محور دانشگاه ها برای ایجاد مهارت های اجتماعی چالش های مدرسان و دانشجویان آموزش تاریخ در فرایند تدریس و یادگیری واحدهای غیرتخصصی برنامه آموزش تاریخ
  •  ماهیت علم و فلسفه تاریخ  و در آموزش تاریخ
  •  آراء و اندیشه‌های اندیشمندان ایرانی- اسلامی در حوزه تاریخ و اهمیت آن
  •  تربیت شهروندی و آموزش تاریخ
  •  ارزشیابی، طراحی آموزشی و واحد یادگیری و  راهبردها و روش های تدریس در آموزش تاریخ
  •  نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در رشد و توسعه حرفه ای معلمان(مدرسان) تاریخ با توجه به شرایط کرونایی
  •  نقش کارورزی و کارآموزی در رشد حرفه ای مرتبط با آموزش تاریخ
  •  اسناد بالا دستی و آموزش تاریخ / نقش پژوهش های معلم محور (اقدام پژوهی، درس پژوهی، روایت پژوهی) در رشد حرفه ای مرتبط با آموزش تاریخ
  •  الگوهای جهانی برای آموزش محتوا در آموزش تاریخ
  •  نقش نهادها، موسسات، رسانه ها و محیط های رسمی و غیر رسمی در آموزش تاریخ
  •  آسیب شناسی آموزش تاریخ در آموزش و پرورش
  •  تجربه های زیسته در آموزش تاریخ