امروزه آموزش تاریخ از شیوه های سنتی گذر و در عرصه شیوههای نوین، فعّال و خلاقانه گام برمی دارد. استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و ابزارهای دیجیتال در نظام های آموزشی موجب تغییر نقش معلمان و فراگیران شده است. آموزش تفکر انتقادی، بهرهگیری از روشهای ترکیبی و تلفیقی، آموزش معکوس و روش تدریس فعال، فرصتهای بیبدیلی را برای معلمان و فراگیران ایجاد نموده است و فناوری به نحوی حس کنجکاوی، تخیل و علاقه دانش آموزان را بر میانگیزد. لذا برای معلمان و استادان ضروری است که از جدیدترین ابزارهای فناورانه موجود در کار خود برای جذب دانش آموزان و بهبود کیفیت یادگیری استفاده نمایند.
دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز ثقل نظام آموزشی و تربیت کادر آموزشی، تلاش دارد عرصه های نوین آموزش در رشته های مختلف آموزشی و از جمله آموزش تاریخ را مورد پژوهش قرار داده و با دیدگاهی تحلیلی، کاربردی و انتقادی همه ابعاد و زوایای آن را روشن نمایند. چهارمین همایش ملی آموزش تاریخ که به میزبانی دانشگاه فرهنگیان لرستان برگزار می شود با هدف توجه دقیقتر و عمیقتر به کاربرد فناوریهای نوین، توجه به تجارب و دستاوردهای عینی و علمی درآموزش تاریخ و آسیب شناسی سطوح مختلف آموزش تاریخ از برنامه درسی رشته آموزش تاریخ تا چالش های تدریس تاریخ، از اعضای هیأت علمی، دانشجویان دانشگاهها، معلمان و همه علاقمندان حوزه آموزش تاریخ در کشور برای حضور و ارسال آثار دعوت بعمل میآورد.
با احترام
فضل اله فولادی
دبیر علمی همایش
محورهای همایش
- بایسته های مهارت های آموزشی معلمی تاریخ در برنامه آموزشی تاریخ
- بایسته های مبانی علم تاریخ در برنامه آموزشی تاریخ
- بایسته های دانش تخصصی تاریخ ایران در برنامه آموزشی تاریخ
- بایسته های دانش تخصصی تاریخ جهان در برنامه آموزشی تاریخ
- بایسته های دانش تخصصی تاریخ اسلام در برنامه آموزشی تاریخ
- بایسته های دانش تخصصی آموزش تاریخ در برنامه آموزشی تاریخ
- مساله ها و چالش های تدریس واحدهای درسی برنامه آموزشی تاریخ
- راهکارها و پیشنهادات ارتقای برنامه درسی برنامه آموزشی تاریخ
- مساله ها و چالش های مدرسان و دانشجویان آموزش تاریخ در فرایند یادگیری دانش تخصصی برنامه آموزشی تاریخ
- مساله ها ونقش و تاثیر عوامل طبیعی و جغرافیایی در آموزش تاریخ
- روش پژوهش تاریخی و فهم تاریخ مندی.
- نقش علم حقوق در حفظ و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی در آموزش تاریخ
- تاثیر آشنایی با تاریخ محلی در علاقمند سازی مخاطبان به تاریخ
- تاثیر داستان گویی و تحلیل اجتماعی در یادگیری تاریخ در مقاطع تحصیلی پایین
- نقش آموزش تاریخ در توسعه گردشگری
- نقش علوم کمکی در تاریخ و پژوهشهای تاریخی
- بررسی مولفه های اجتماعی در تاریخ
- بررسی ارتباط رشته علوم اجتماعی با رشته تاریخ
- بررسی فرصت دروس عمومی تاریخ محور دانشگاه ها برای ایجاد مهارت های اجتماعی چالش های مدرسان و دانشجویان آموزش تاریخ در فرایند تدریس و یادگیری واحدهای غیرتخصصی برنامه آموزش تاریخ
- ماهیت علم و فلسفه تاریخ و در آموزش تاریخ
- آراء و اندیشههای اندیشمندان ایرانی- اسلامی در حوزه تاریخ و اهمیت آن
- تربیت شهروندی و آموزش تاریخ
- ارزشیابی، طراحی آموزشی و واحد یادگیری و راهبردها و روش های تدریس در آموزش تاریخ
- نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در رشد و توسعه حرفه ای معلمان(مدرسان) تاریخ با توجه به شرایط کرونایی
- نقش کارورزی و کارآموزی در رشد حرفه ای مرتبط با آموزش تاریخ
- اسناد بالا دستی و آموزش تاریخ / نقش پژوهش های معلم محور (اقدام پژوهی، درس پژوهی، روایت پژوهی) در رشد حرفه ای مرتبط با آموزش تاریخ
- الگوهای جهانی برای آموزش محتوا در آموزش تاریخ
- نقش نهادها، موسسات، رسانه ها و محیط های رسمی و غیر رسمی در آموزش تاریخ
- آسیب شناسی آموزش تاریخ در آموزش و پرورش
- تجربه های زیسته در آموزش تاریخ